Zákaz predaja áut produkujúcich emisie od roku 2035 spustil lavínu ďalších vyjednávaní, ktorých cieľom je „očistenie“ aj iných odvetví dopravy ako je segment osobných áut. Podobné súboje medzi stúpencami elektromobilov a áut s klasickými spaľovacími motormi sa tak začali aj v oblastiach nákladnej a autobusovej dopravy. Zdá sa však, že ani medzi osobnými autami ešte nie je úplný pokoj. Schválením emisnej normy Euro 7 to neskončilo, na programe dňa je teraz elektrifikácia firemných autoparkov. Koalícia 30 globálnych firiem (jej súčasťou sú napr. aj Tesco, Coca Cola, Uber, Ikea a iní významní hráči) výrazne ovplyvňujúcich nákupy nových áut tlačí na EÚ, aby zaviedla ešte prísnejšie pravidlá.
Ak firemné, tak len elektrické
„Popredné spoločnosti s veľkým vozovým parkom sa zaviazali stať sa lídrami v oblasti elektrifikácie a ochrany klímy. Vedenie EÚ preto teraz žiadajú, aby zabezpečilo, že všetky nové firemné autá budú musieť byť od roku 2030 výlučne elektrické," komentuje aktuálne dianie na pôde EÚ Stef Cornelis z organizácie Transport & Environment. "Firemné autá boli príliš dlho mimo hlavnej pozornosti európskych orgánov. Toto sa musí zmeniť. Európska komisia by mala uznať veľký potenciál elektrifikácie vozového parku nielen pre ochranu klímy, ale aj pre svojich občanov, pretože toto opatrenie prinesie na trh cenovo dostupné elektrické vozidlá z druhej ruky," ďalej komentuje Cornelis. Ekologickí aktivisti dodávajú, že priemerne 6 z 10 nových áut predaných v EÚ sú firemné vozidlá a najazdia dvakrát viac kilometrov, než autá súkromných osôb. Rozhodnutia o nákupoch firemných áut tak výrazne ovplyvňujú rozhodnutia aj na zvyšku trhu a zároveň tvoria trh s jazdenými autami. EÚ sa tak dostáva znova pod tlak „zelených“ organizácií, ktoré považujú rok 2035 za málo ambiciózny. Ako sa s ním vysporiada, zostáva otázkou. Mimo pozornosti zatiaľ zostávajú motocykle, už dnes je však podľa analytikov zrejmé, že elektrifikácia jednej stopy príde čoskoro taktiež na pretras.
zdroj: Transport & Environment