Mechanické prepojenie volantu a kolies je tu s nami od zrodu automobilizmu. Za posledné dekády sme boli svedkami rôznych štúdii a konceptov, ktoré toto prepojenie nahradili elektronikou, ale do sériovej podoby ho priniesla len hŕstka modelov a aj to len nedávno.

Úplne prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete so stytémom steer-by-wire bolo Infinity Q50 v roku 2013. Japonský sedan mal pre prípad poruchy aj záložný stĺpik riadenia so spojkou, ktorá by sa v prípade potreby spojila a umožnila „klasické“ spojenie volantu s kolesami. Prakticky žiadny výrobca sa však nepridal a odvtedy môžeme spomenúť len Teslu s modelom Cybertruck alebo Nio ET9.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Bez prehmatov na volante

Mercedes preto nebude prvý, kto techniku tohto typu dotiahne do série, bezpochyby ale ide o prvú nemeckú automobilku, ktorá ju použije. Pritom už v koncepte Mercedes F200 z roku 1996 mal automobil len joystick bez mechanického spojenia s kolesami.

Novinka, ktorá má priniesť uvedený systém na trh v priebehu budúceho roka, má podľa obrázkov aj netradičný volant (v Tesle podobne tvarovanému kniplu hovoria yoke a tento názov sa postupne chytá ako všeobecné označenie). Automobilka uvádza, že vďaka novému typu riadenia otočíte volantom z jednej krajnej polohy do druhej v uhle len 340 stupňov, teda necelú jednu otáčku, zatiaľ čo pri konvenčnom spojení je to bežne okolo 720 a viac stupňov. Inak povedané dve a niečo otáčky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V novom type by ste tak zo stredovej polohy do úplne krajného vytočenia mohli mať ruky stále na volante v rovnakej pozícii (teda nebudete musieť prehmatávať, len ich prekrížite).

Na mieste a pri pomalej rýchlosti bude prevod najrýchlejší, so zvyšujúcim sa tempom sa prevod riadenia samozrejme spomalí. Ako to funguje, vám názorne vysvetlí priložené video.

Mercedes túto novinku zrejme plánuje ponúkať aj preto, aby postupne priniesol autonómne riadenie. V prípade totálnej poruchy systému značka tvrdí, že auto bude stále ovládateľné vďaka natáčaniu zadncýh kolies (to bude štandardom) a tiež vďaka pribrzďovaniu kolies pomocou ESP. Zatiaľ na testovacích kúskoch najazdili viac ako milión kilometrov, čiže systém by mal byť dobre odladený. Otázkou len je, či si naň zákazníci zvyknú.

zdroj: Mercedes-Benz