Ide skutočne o fúzatý nápad. Vôbec prvýkrát ho historické anály zaznamenávajú v roku 1899 na vozidle Semper Vivus (Stále živý), ktoré skôr poznáte ako Lohner-Porsche, a áno, jeho spoluautorom je v tej dobe len 24-ročný vratislavický rodák Ferdinand Porsche.
Auto je len o rok neskôr zaregistrované na rakúskom patentovom úrade pod číslom 19645 a na svoju dobu boli elektromotory integrované priamo do kolies revolučnou myšlienkou. Primárnym problémom sú však olovené batérie, ktoré majú hmotnosť viac ako 400 kg a stačia na dojazd len 50 kilometrov, takže Porsche auto doplní spaľovacím motorom Daimler, čím vzniká prvý hybrid nazvaný jeho autorom Mixte-Wagen.
Autá sú kvôli svojej komplikovanej konštrukcii drahé a vznikne ich len asi 300, ale jazdia nimi také osobnosti ako Julius Meinl (káva), Ludwig Stollwerck (cukrovinky) či barón Nathan Rothschild (finančníctvo).
Porsche sa už k motorom v kolesách nevráti, nasledovníkov však má dosť. Na všetkých si určite nespomenieme, ale mohli by sme z nedávnej éry pripomenúť koncepty VW eT! (2017), Volvo C30 ReCharge (2007), Mini QED (2006), Honda FCX (2005), japonskú osemkolesovú zvláštnosť Keio University Eliica (2004), ale je ich oveľa, oveľa viac.
Tým hlavným dôvodom, prečo sa ani jedno z áut nepresadilo, respektíve prečo sa toto riešenie nedostalo do sériovej výroby, je pomerne jednoduchý fakt – príliš vysoká neodpružená hmotnosť.
Do fyziky sa v rámci tohto článku púšťať nebudeme, asi však aj bez hlbšej analýzy chápete, čo dokážu s kvalitou jazdy, ovládateľnosťou či brzdnou dráhou urobiť príliš ťažké kolesá. No a DeepDrive si myslí, že ich nová elektrická platforma dokáže všetky vyššie spomínané firmy a ich neúspešné pokusy prekonať.
Ako presne to chce DeepDrive urobiť, jeho stránky nepopisujú, v čele však stojí bývalý šéf výskumného a vývojového oddelenia Audi a Volva, Peter Mertens, ktorý tento (v podstate startup) nedávno prevzal navýšením svojho podielu.
V plánoch spoločnosti nájdete elektromotory s výkonmi od 20 do 340 koní integrované do zadných kolies modulárnej platformy, ktorá má byť revolučná tým, že je kompletne plochá. Z obrázkov je zrejmé, že ide o niečo ako skejtbord, ktorý už obsahuje všetky mechanické i riadiace komponenty, pochopiteľne batérie a mení sa akurát jej dĺžka, kapacita akumulátorov a výkony pohonných jednotiek. Výhoda je zrejmá. Môžete si nad ňou postaviť ľubovoľnú karosériu, aj keď tá samozrejme musí plniť platné predpisy.
Mertens verí a tvrdí, že DeepDrive dokáže prirodzené nedostatky tejto konštrukcie prekonať. Zároveň hovorí, že sa mu podarilo nedávno získať investorov, ktorý do jeho podniku naliali 4,3 milióna eur a v tejto chvíli už jedná s niekoľkými automobilkami a dodávateľmi, aj keď konkrétne mená nespomína. Sériová výroba by sa mala rozbehnúť „výrazne pred rokom 2030“, tak môžete tipovať, či to budú len ďalšie utopené peniaze alebo úspech.
zdroj: DeepDrive