Navhujú zníženie správnych poplatkov o 70%
Poslanci však v najnovšom návrhu prichádzajú s tým, že správny poplatok sa „zníži o 70%, najmenej však na 33 eur, ak sa pri zápise držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 nemení evidenčné číslo vozidla“. Ak zmena prejde, bude sa teda vzťahovať na všetky bežné osobné autá, teda tie do 3,5 tony.
Návrh na zmenu zákona predložili poslanci OĽANO Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons. „Dôvodom je, že výška správneho poplatku pri zápise do evidencie vozidiel je závislá od výkonu motora, pričom v tejto výške sa zohľadňuje viacero faktorov spojených s užívaním takéhoto vozidla, napr. viac emisií, väčšia záťaž na vozovku,“ uvádzajú.
Poslanci zdôrazňujú, že pri ďalšom predaji ojazdeného auta novému majiteľovi a pri zápise nového držiteľa takéhoto vozidla výška správneho poplatku podľa výkonu motora stráca svoj zmysel. „Vyššie pomenované faktory už boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla,“ dôvodia.
Nepredajné staršie autá?
Politici OĽANO varujú, že ak by nezasiahli, podľa nových pravidiel výpočtu registračného poplatku od apríla 2023 hrozí, že staršie vozidlá s vysokým výkonom budú takmer nepredajné. Mohlo by sa totiž reálne stať, že ich trhová hodnota bude nižšia, ako poplatok za administratívny prepis na nového majiteľa. S tým je spojené riziko, že „ich noví majitelia nebudú prepisovať na seba, ale ich budú prevádzkovať na pôvodného majiteľa, čím vzniká riziko právnych sporov pri uplatňovaní objektívnej zodpovednosti, povinného ručenia, využívaní diaľnic, parkovacích systémov“, píšu poslanci.
Na záver zákonodarcovia prízvukujú, že prepis auta vytvára pre štát menej práce ako zápis kompletne nového vozidla. „Odpadajú nielen náklady na vyhotovenie nových tabuliek, ale sa znižuje aj náročnosť procesu pre príslušné orgány,“ uzatvárajú politici OĽANO.
Redakcia TOPSPEED.sk však už od pôvodne schváleného zákona o registračných poplatkoch ešte počas vlády Roberta FICA navrhuje, aby sa registračný poplatok platil vždy len raz, pri registrácii vozidla do systému v SR. Nie pri každom prepise, aj keď so 70% zľavou. Poslanecký návrh OĽANO síce vítame, ale sme presvedčení, že motoristi by mali za prehlasovanie áut platiť len správne poplatky súvisiace s úkonom, ako je to v Česku alebo v Poľsku. Parameter "ekodane" by mal byť hradený len raz, podobne ako recyklačný poplatok zahnutý v cene pneumatík, alebo spotrebnej elektroniky.
Odpor verejnosti aj expertov
Nová forma registračných poplatkov vozidiel začne platiť od 1. apríla 2023 a zavádza do výpočtu takzvaný ekologický faktor. V značnej časti motoristickej obce si rýchlo vyslúžila prevažne negatívnu odozvu. Poslanci čelili nielen obsahovej kritike, ale kontroverzné bolo aj samotné schvaľovanie týchto zmien. Zákonodarcovia dali novele "zelenú" veľmi nešťastnou, hoci v ostatnom čase pomerne často využívanou formou "prílepku" k úplne inému zákonu.
V reakcii na to vám TOPSPEED nedávno priniesol zaujímavú diskusiu spoluautora návrhu novely registračných poplatkov, poslanca NRSR za SaS Mariána VISKUPIČA a oponenta, advokáta Jakuba BERTHOTHY, počas ktorej sme túto kontroverznú zmenu s nimi predebatovali.
Zdroj: NR SR / Foto: cz.depositphotos.com