V utorok 7. 3. mala Rada EÚ schváliť zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Malo ísť už len o formalitu po tom, ako rovnaký krok dostal zelenú na ostatných úrovniach euroadministratívy. O to prekvapejšie je odloženie hlasovania. Informovali o ňom Švédi, aktuálne predsedajúci EÚ. Nový termín zatiaľ nie je známy.
Nemecko žiada na poslednú chvíľu, aby nová legislatíva plnohodnotne počítala s tým, že aj po roku 2035 budú v krajinách EÚ prihlasované nové autá so spaľovacími motormi, pokiaľ budú jazdiť na syntetické palivá. Takýto postoj prezentoval minister vnútra Volker Wissing, v opačnom prípade vraj krajina zákaz nepodporí, píše agentúra TASR.
Vtedy by bolo reálnou hrozbou, že zákaz spaľovacích motorov by vôbec neprešiel, keďže sa počíta s negatívnym hlasovaním zo strany Talianov a možno aj Bulharov a Poliakov.
Brusel už v zmysle pôvodnej dohody avizoval, že možnosť využívania syntetických palív v spaľovacích motorov bude preskúmaná a vyhodnotená. Takýto vágny prísľub však nemeckým politikom podľa všetkého nestačí, predovšetkým čo sa týka zástupcov nemeckej liberálnej strany FDP.
Ozývajú sa slovenskí politici
Odloženie hlasovania o spaľovacích motorov privítal exminister hospodárstva a predseda SaS Richard Sulík. "Prečo je elektroauto poháňané elektrinou z uhlia lepšie ako auto so spaľovacím motorom poháňané syntetickým palivom?" zamýšľa sa verejne politik.
Rovno k zrušeniu zákazu spaľovacích motorov v nových autách vyzval predseda hospodárskeho výboru NR SR Peter Kremský. Nástup elektromobility totiž podľa neho predraží autá.
"Úplný zákaz klasických áut však bude pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe," myslí si Kremský.