Mali sme v úvode chuť napísať, že sa motorkám, skútrom či iným jednostopovým vozidlám nevenujeme, a že tentoraz chceme urobiť len menšiu výnimku potvrdzujúcu pravidlo. Máme akurát menší problém v tom, že vôbec netušíme, kam dopravné prostriedky tohto typu vôbec zaradiť, pretože... v bežnom živote sa zatiaľ nevyskytujú a Kawasaki Kaleido Bex určite nie je ani jeden z vyššie vymenovaných strojov. Skrátka, ani ryba, ani rak.
Ako sme už naznačili, známy japonský výrobca motocyklov, respektíve koncern Kawasaki Heavy Industries, pracuje na robotickej platforme Kaleido takmer sedem rokov. Štvornohého chodiaceho robota nazýva menom Bex a jeho prototyp bol predstavený na tokijskej výstave iREX 2022 (International Robot Exhibition).
„Pri práci na platforme Kaleido sme narazili na problémy s vývojom dvojnohých robotov, ktorí sú síce všestranní a majú potenciál robiť všetko ako človek, jeho praktické využitie je však zatiaľ ďaleko. Vyvíjame aj samohybných servisných robotov Nyokkey na kolesách, tie však majú problémy pohybovať sa v náročnom teréne. Vtedy mi napadlo, či neexistuje nejaká stredná cesta,“ hovorí Masayuki Soube, šéf vývoja RHP.
Výsledkom je Bex, štvornohý chodiaci robot, ktorý zatiaľ vyzerá ako neohrabanejšia verzia podobného, ale o dosť menšieho stroja Spot od Boston Dynamics, ktorý kúpil kórejský Hyundai. Výhodou novinky Kawasaki je, že má na „nohách“ i v spodnej časti trupu kolesá, takže sa dokáže rýchlejšie pohybovať na rovných povrchoch, navyše má nosnosť 100 kg.
Podľa Kawasaki má chystaná produkčná verzia značný záber využitia. Od možnosti hliadkovať vo vymedzenej oblasti, cez vizuálnu kontrolu rôznych zariadení, až po nosenie plodín zbieraných v sadoch či na poliach. A samozrejme ako naznačuje i video, Bex môže byť aj unikátnym dopravných prostriedkom.
Skúste si odmyslieť tú rohatú koziu hlavu, ktorá je tu pochopiteľne len kvôli vzbudeniu pozornosti. Potom dostanete niečo ako kríženca štvorkolky/motorky a Spota, ktorý keď trochu zrýchli svoje pohyby, mohol by byť dokonalým pomocníkom či „vozidlom“ do akéhokoľvek náročného terénu.
Samozrejme musíme pripustiť, že Kawasaki Kaleido Bex je slepá vývojová vetva možných alternatívnych dopravných prostriedkov, ale to sa nám možno zdá aj preto, že v tejto chvíli kvôli svojim pomalým pohybom veľmi životaschopne nevyzerá.
Predstavte si ale vyššiu rýchlosť v oboch mobilných režimoch, trochu väčšie kolesá, telo bez rohatej hlavy a krku a možno vám táto vec až tak smiešne pripadať nebude.
zdroj: Kawasaki Robotics