Minister dopravy Jozef Ráž avizuje, že tender na úsek D1 Turany – Hubová chce rozbehnúť už v najbližších mesiacoch počas leta. Dokončený vraj má byť do roku 2030. Podarí sa to štátu zrealizovať?
„Je to šibeničný termín, ale možné je všetko. Závisieť to bude aj od toho, ako rýchlo sa podarí vysúťažiť zhotoviteľa. Následne bude dôležité, aby si všetci zainteresovaní na stavbe, teda zhotoviteľ, obstarávateľ, projektant, stavebný dozor i ministerstvo dopravy túto myšlienku osvojili a boli pripravení o väčšine vecí rozhodnúť priamo na stavbe,“ hovorí Martin Bakoš, expert na veľké dopravné projekty a konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia.
Koľko ešte potrvá dostavba D1 BA-KE?
Ministerstvo dopravy pod vedením Jozefa Ráža tlačí na rýchlu prípravu a výstavbu diaľnice D1. Bakoš uvádza, že stavebné povolenie si v rámci urýchlenia procesov môže zabezpečiť aj priamo zhotoviteľ.
Zároveň nevidí problém v tom, že územné konanie pre úsek Turany - Hubová má bežať spolu s tým, ako bude prebiehať verejné obstarávanie. Ide z jeho pohľadu o formálne administratívne konanie, pričom diaľnica je už v pokročilom prípravnom štádiu vrátane trasovania.
Bakoš počíta s tým, že posledný úsek D1 medzi Bratislavou a Košicami sa bude stavať 6 až 7 rokov. Pri optimistickom scenári by sa to mohlo stihnúť za 5 rokov. Veľa bude závisieť od toho, ako rýchlo sa podarí dokončiť tunely Korbeľka a Havran. Prvý bude mať niečo menej ako 6 kilometrov a druhý necelé 3 kilometre.
Mimochodom, keď hovoríme o poslednom úseku D1, neberieme do úvahy fakt, že tunel Branisko má nateraz len jednu rúru namiesto plánovaných dvoch. V prípade Braniska sa musia motoristi pripraviť na ešte dlhšie čakanie.
Zdroj: Denník N