Neoplatí sa to
Variant cez Donovaly by si vyžiadal značný vplyv na prírodu a životné prostredie, čo je jeho nevýhodou. Pri výstavbe by sa totiž štát nevyhol tomu, aby musel stavať množstvo mostov, estakád a tunelov. Ak ste teda dúfali, že sa budete môcť na strednom Slovensku presunúť k Ružomberku a naspäť bez nutnosti prechádzať horský priechod Donovaly, nové správy vás zrejme veľmi nepotešia.
Ministerstvo dopravy má k dispozícii výsledky štúdie, ktorá analyzovala mimo iného prepojenie D1ky a R1ky smerom cez Donovaly ako súčasť siete TEN-T zahŕňajúcej dopravné tepny s celoeurópskym významom. Takéto riešenie sa však ukázalo pre štát – zohľadňujúc realizáciu severojužného spojenia krajiny – ako nevýhodné. „Intenzity tranzitu medzi severom a juhom sú nízke,“ cituje TASR štúdiu ministerstva dopravy.
Už dlhšie sa hovorilo o možnej výstavbe diaľnice ako pokračovaní R1 cez Donovaly v smere na Ružomberok zo Slovenskej ľupče. Takáto nová rýchla cesta by mohla stáť podľa odhadov až dve miliardy eur, čo je príliš veľká suma zohľadňujúc jej očakávané prínosy.
Nové prepojenie zo severu na juh?
Celkovo štyri analyzované varianty prepojenia D1 a R1 sa ukázali ako nenávratné a nevýhodné, upozornil Martin Petro z ministerstva dopravy. Alternatívou má byť rýchlocesta cez Turiec. Rýchlostná cesta R3 medzi Žiarom nad Hronom a Martinom je plánovaná a nateraz štátu vychádza ako najlepšia možnosť.
Tu pritom vidí ministerstvo šancu aj na vytvorenie severojužného prepojenia krajiny a pokračovania rýchlej cesty zo Žiaru nad Hronom cez Tlmače, Levice, Šahy. Štát by tak využil existenciu rýchlostnej cesty R1, v ďalších prípadoch dnes spájajú jednotlivé úseky cesty nižšieho významu.
Čo presne sa má teraz diať a či sa niečo bude reálne v rámci severojužného prepojenia cez Levice stavať, je nateraz otvorené. Dôležitá je aj prípadná dohoda s maďarskou stranou. „Najprv je potrebné vypracovať plnohodnotnú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá presne určí trasovanie a povie, či treba vybudovať nové rýchlostné cesty či cesty I. triedy alebo len modernizovať súčasné, prípadne ktoré obchvaty budovať,“ uzatvára štúdia ministerstva dopravy.
Zdroj: Tlačová agentúra Slovenskej republiky / foto: Bystricoviny.sk