Jano_1987
13.10.23 10:01
K
@JanoNRJa neznevažujem poliakov a ani to, čo postavili. Len proste ľudia vyťahujú veci typu Poliaci postavili za 20 rokov 4000km diaľnic (a rýchlostných ciest, len to sa už nedodá). Slovensko v rovnakom čase postavilo 478km diaľnic a rýchlostných ciest. Poliaci postavili cca 105km na 1 milión obyvateľov, slováci 87km na 1 milión obyvateľov, rozdiel je 18 km, ak by sme teda chceli mať poľské tempo, tak by sme mali mať postavených 578km, teda o 100km viac. Ak to prerátame na obyvateľa. Poliakov je 38 miliónov, Slovákov 5,5 milióna. Poľsko prevažne rovinatá krajina s dobrou geológiou, Slovensko prevažne hornatá krajina, veľmi zložitá geológia. To je jeden faktor. Ďalší faktor, technické parametre infraštruktúry. Kým slovenská diaľnica má parametre ako nemecká diaľnica, poľská diaľnica má parametre podobné ako rýchlostná cesta na Slovensku. Súčet týchto 2 faktorov nám hovorí, že poliaci proste stavajú lacnejšie a rýchlejšie ako slováci. Je ich 38 miliónov, teda aj majú väčší rozpočet a väčšiu ekonomiku. Ďalší faktor, upravili legislatívu kvôli ľahšej výstavbe diaľnic. Nežijem v Poľsku, tak neviem, ako to funguje, či sú s tým obyvatelia v pohode, či nie, ako sa posudzuje vplyv na životné prostredie atď. Ďalšia vec, rozhodovanie úradov. Ako rozhodujú tam? A ako tu? Stavebné úrady majú na Slovensku rozhodnúť do 30 dní (je jedno, či kladne, alebo záporne, má padnúť rozhodnutie). V BA pri stavbe D4R7 niektoré stavebné úrady rozhodli až po 2 rokoch. Priemerná dĺžka čakania na rozhodnutie bola 215 dní, mali rozhodnúť do 30 dní. Samozrejme, úrad dal pripomienky, občania atď, prepracovať projekt, všetko stojí čas a peniaze. Napriek tomu D4R7 nemeškala (myslím, že 3 mesiace bolo meškanie? Keby neboli prieťahy kvôli úradom, tak všetko stojí načas) a to sa časť prerábala kvôli Mrvovi a ešte sa tým chválil a nezabudol pýtať pokuty, lebo meškajú. Môžeme sa baviť o cenách, čo stojí 1km tu a čo stojí 1km v Poľsku. Ale keďže poliaci majú lepšiu geológiu a sú viac menej rovina, logicky budú lacnejší, ako na Slovensku, keď sa to ťahá celé cez Karpaty (to je to pohorie, čo je na Slovensku, jeho súčasťou sú aj Tatry). Chválim poliakov, že stavajú. Slováci stavajú tiež. môžeme sa baviť ako občas a prečo to vyzerá ako vyzerá, ale stavia sa.
Tak isto, keď sa porovnáva výstavba diaľnic SR a Chorvátsko. Chorváti sa vydali cestou PPP. Minulý rok sme šli z BA do Trogiru. Išli sme cez Maďarsko - Tetenye - Zagreb - Karlovač - Gospič - Šibenik - Prgomet (tam sme šli dole). Len Zadar- Prgonet, čo je 166,51km náš vyšlo na 22,10€, Goričan - Zagreb, čo je 43,7km bolo 5,8€, takže za 420,42km sme dali 55,8€. A to nám tu Slováci plačú, že ročná známka stúpla na brutálnych 60€, že aké zdieranie.Tak kľudne, stavajme ako Chorváti, len potom neplačme, že za cestu BA-KE dám na dialničných poplatkoch 50-60€ len na 1 cestu.
Alebo keď niekto sa sťažuje, že v Nemecku majú diaľnice zadarmo. Teta tam žije a má Fabiu III 1.2 TSI (90 koní) a ročná daň je 48€. Moje súčasné auto, MGF 1.8 z 1997, čo je Euro 2 by som platil 132€ ročne. Obe autá sú benzíny. A teraz, chcem Octavia II, 1.9TDI a platil by som ročne 293€ cestnú daň. Prečo sa Nemci tak radi zbavovali napríklad Audi A6 C6 generácie? 3.0TDI, mokrý sen slovákov je daň 463€. Prečo ak si človek pozrie mobile.de, tak väčšina BMW 5er od generácie e60 je tam s 520d? Aj A6 od C6 sa tam bežne kupovali s dieslami okolo 2,0l? A všetky väčšie objemy sa tak lacno predávajú? Tu je odpoveď.
Keď sa povie A, treba povedať aj B. Žiaľ keď sa porovnáva SR zo zahraničím, vždy sa vytiahne len A a na B sa nejak zabudne a potom Slováci vyzerajú ako banda debilov. Mimochodom, už aj Poliaci od minulého roka zaviedli cestnú daň. Tiež ma serú niektoré veci, ale nezdieľam všeobecný názor, že čo slovák, to tupá hlava.
Odpovedať