Diaľničný obchvat Viedne so zaujímavým vylepšením
Špeciálny asfalt v Rakúsku znižuje hlučnosť diaľnic. Neďaleko Slovenska, v rámci 16 kilometrov dlhého úseku S1 vo Viedni umiestnili asfalt, ktorý spôsobuje menší negatívny dopad cestnej infraštruktúry čo sa týka hluku.
Trvalo to 13 mesiacov, no v súčasnosti konečne dokončujú stavebné práce na rýchlostnej ceste S1. Ide o vonkajší diaľničný obchvat Viedne, ktorým prechádza aj veľa Slovákov – či už tých, ktorí v hlavnom meste Rakúska alebo okolí bývajú, prípadne ide o motoristov, ktorí sa cez Rakúsko často presúvajú napríklad do Chorvátska či Slovinska.
V uplynulom období bola cesta S1 medzi križovatkou Schwechat a Vösendorfom v rekonštrukcii, čo sa prejavilo aj dopravnými obmedzeniami. Jazdné pruhy boli užšie, čo viedlo i k dočasnému zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti.
Nízkohlučný asfalt lepší ako protihluková stena?
Novinkou je protihlukový povrch umiestnených v rámci oboch smerov vyťaženej cesty. Denne tu prejde priemerne 77 tisíc vozidiel, čo bolo dôležitým argumentom pre Rakúšanov, aby sa rozhodli pre posilnenie ochrany proti hluku.
Vývoj technológií cestárov kladúcich dôraz na nízku hlučnosť je zmysluplný, pretože takéto opatrenia majú účinok priamo pri zdroji hluku – na rozdiel od protihlukových stien alebo okien. V závislosti od zloženia a konštrukcie povrchu vozovky sa líši aj intenzita zvuku motorových vozidiel.
Rozhodujúcimi faktormi pre akustické správanie povrchu vozovky sú pórovitosť a textúra. Nízkohlučné povrchy v oblasti miest dokážu znížiť hluk aj o 8 decibelov, keď sú nové, a približne o 3 decibely na konci svojej životnosti.
Zdroj: Heute.at