Rýchlostná cesta R1 v súčasnosti končí na okraji Banskej Bystrice.
Denník Sme však priniesol nové informácie, podľa ktorých možno diaľnica nahradzujúca preťaženú cestu cez Donovaly vôbec nebude. 50 kilometrový úsek pretína chránenú prírodu, v ktorej žije rys ostrovid, vlk dravý, orol skalný alebo medveď. Z tohto pohľadu už však stavba bola odobrená v roku 2010 s dodatkom, že je potrebné vykonať viaceré opatrenia na ochranu prírody. Nezvratné nie nepovedali projektu ani ekológovia. Tí chcú dlhý a hlboký tunel.
Zatiaľ sa nerozhodlo ešte ani o financovaní projektu, aj keď cena bola v roku 2012 odhadnutá na 1,6 miliardy eur. Zaplatenie stavby prichádza do úvahy z eurofodov, zo štátneho rozpočtu alebo prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).
V neprospech diaľničného úseku medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom hrá fakt, že pôjde o mimoriadne náročnú stavbu v ťažkom teréne s chránenou prírodou. Štát preto začína zvažovať možnosť posunutia prepojenia o niekoľko desiatok kilometrov smerom na západ.
Tranzitná doprava aktuálne najviac využíva horský prechod Donovaly.
Ministerstvo dopravy však začína zvažovať nový variant. Malo by ísť o prepojenie severu s juhom medzi mestami Martin a Žiar nad Hronom. Štát sa pripravuje analyzovať možnosti prostredníctvom štúdie. Vďaka nej sa rozhodne, ktorá z ciest sa bude stavať, kedy a kto to zaplatí.
V každom prípade je však jasné, že diaľničné prepojenie severného a južného Slovenska minimálne do roku 2020 hotové nebude.
Zdroj: sme.sk
Prečítajte si aj: Poznáme nový termín dokončenia D1! Bude to v roku 2019