Ako to vyzerá v tuneli Čebrať na D1?
Práce na stavbe liptovskej D1 Hubová - Ivachnová, súčasťou ktorej je aj tunel Čebrať s celkovou dĺžkou 3,6 km, napredujú. "V tuneli sa betónuje vozovka a súbežne prebiehajú práce na realizácii požiarneho vodovodu, tunelových chodníkov a v oboch rúrach sa čistí drenážne odvodnenie," uviedla Národná diaľničná spoločnosť v oficiálnom stanovisku.
Celý úsek diaľnice D1 bude mať dĺžku takmer 15 km a vytvorí obchvat mesta Ružomberok. "Práce sa realizujú aj na technológii v tuneli, kde prebiehajú práce na káblovaní vysokého a nízkeho napätia, dokončuje sa osvetlenie. Vetracia technológia je zrealizovaná v prepojovacích častiach tunela, v tuneli sa osadia prúdové ventilátory po dokončení betonáže vozovky," dopĺňajú diaľničiari.
Pokračuje sa aj s prácami na vonkajších objektoch a mostoch. Na mostoch sa realizujú izolácie, zdrsňuje sa povrch mostovky či spevňujú sa svahy pod mostami. Práce prebiehajú aj na budovaní cestného telesa a montáži protihlukových stien.
19 mostov a 3 križovatky na novom úseku D1
Úsek D1 Hubová - Ivachnová je dlhý takmer 15 km a jeho súčasťou je 19 mostov a 3 križovatky. Súčasťou stavby bude aj spomínaný tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km. Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18.
Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako pätnástich kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova.
Stavba liptovskej D1 priamo nadväzuje na pripravovaný úsek D1 Turany – Hubová v smere do Martina. Národná diaľničná spoločnosť už spustila proces verejného obstarávania. Na približne 14 kilometrov dlhom úseku sa ráta s dvomi tunelmi s celkovou dĺžkou takmer 8,5 kilometra. Historicky najvyššia investícia Národnej diaľničnej spoločnosti je tak o významný krok bližšie k realizácii a posledný úsek D1 zabezpečí spojenie Bratislavy a Košíc plynulou diaľnicou. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 1,473 miliardy eur bez DPH.
Zdroj a foto: NDS