Podľa všetkého sa však Johnsonovi postup Volkswagenu so „špeciálnym odpojovacím zariadením“ nepáčil. Nakoniec sa rozhodol v auguste 2015 potvrdiť zástupcovi agentúry CARB ich podozrenia o podvádzaní. O mesiac neskôr kauza naplno vypukla.
Dieselgate je najväčšou automobilovou kauzou histórie. Kto za ňu môže? Zamestnanci Volkswagenu, ale v prvom rade manažment, ktorý vybudoval podnikovú kultúru, ktorá podobné správanie akceptovala. Doteraz vyšli na verejnosť správy o tom, že na nezhody ohľadom emisií prišli náhodou akademickí pracovníci. Následne sa situácie ujala americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) a ďalší postup už poznáte. V máji však vyjde kniha Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal od autora Jacka Ewinga. Ten v nej mapuje celý škandál a tvrdí, že nešlo o náhodu, ale Volkswagen „zradil“ vlastný človek. Jeho meno je Stuart Johnson, ktorý bol v tej dobe šéfom technickej a ekologickej divízie Volkswagenu v USA. Súčasťou jeho práce bolo aj komunikovanie a americkými regulátormi, vrátane agentúry EPA a CARB (California Air Resources Board).
Podľa všetkého sa však Johnsonovi postup Volkswagenu so „špeciálnym odpojovacím zariadením“ nepáčil. Nakoniec sa tak rozhodol v auguste 2015 potvrdiť zástupcovi agentúry CARB ich podozrenia o podvádzaní. O mesiac neskôr kauza naplno vypukla. Americké úrady už predtým vedeli o zvláštnych výsledkoch emisných testov naftových motorov VW v laboratórnych podmienkach a od Nemcov žiadali vysvetlenie. To dlho nedostávali. Po augustovom stretnutí bolo jasné prečo. Testy neskôr potvrdili, že hodnoty NOx sú v reálnych podmienkach 40-násobne vyššie.
Mimochodom, americkí filmári už pripravujú snímku o celej kauze Dieselgate. Zatiaľ však nie je jasné, či pôjde o vierohodný dokument alebo upravený príbeh.
Zdroj: autonews