Podľa správy agentúry EPA dosiahli vozidlá modelového roku 2020 nový rekord týkajúci sa vyprodukovaných emisii CO2. Pozitívny rekord. V priemere vyprodukovali 349 gramov oxidu uhličitého na jednu míľu, čo je v prepočte na kilometer 217 gramov. Ak vám to číslo nič nehovorí, tak ide o najnižšiu zaznamenanú hodnotu v histórii, a aby sme boli ešte konkrétnejší, je to ekvivalent spotreby 9,35 litra benzínu na 100 km.
V medziročnom porovnaní s rokom 2019 je táto hodnota o 4,35 g/km nižšia. Čo sa týka priemernej spotreby paliva, tak tá v porovnaní s minulým rokom logicky tiež klesla. Američania však majú pre nás trochu divný ukazovateľ. Neudávajú počet litrov na 100 km, ale počet prejdených míľ na galón paliva. Ak to prepočítame do našich jednotiek, tak úspora paliva sa zlepšila o 0,21 km/l. Dnešné autá tak produkujú nielen menej emisii, ale sú aj efektívnejšie.
Výrazný pokles emisii od roku 2004
Ak sa pozrieme do histórie trochu hlbšie, posun vpred bude oveľa väčší. V porovnaní s modelovým rokom 2004 vypustili vozidlá v roku 2020 až o 24 percent menej emisii CO2 a úspora paliva stúpla dokonca až o 32 percent. Je tak jasne vidieť, že výrobcovia vozidiel neustále napredujú, vyprodukované emisie zase klesajú a úspora paliva ja každým rokom vyššia, čo zároveň šetrí aj obsah peňaženky samotných spotrebiteľov.
„Táto správa je skvelým indikátorom toho, že výrobcovia automobilov plnia svoj sľub a snažia sa dosiahnuť normy definujúce „čisté“ autá a zároveň spotrebiteľom poskytujú skvelé možnosti výberu vozidla. Som optimistický v tom, že inovácie a sila marketingu automobilového priemyslu v spojení s podporou prezidenta Bidena, urýchlia zelené technológie a prudko znížia znečistenie s cieľom vyriešiť klimatickú výzvu,“ tvrdí riaditeľ agentúry EPA Michael S. Regan.
EPA zároveň predpovedá, že v tomto roku budú plug-in hybridy a elektromobily tvoriť 4 percentá všetkých vyrobených áut v USA, zatiaľ čo v prípade hybridov to bude 9 percent. V minulom roku sa tieto čísla pohybovali na úrovni 2 percent (plug-in a elektromobily), respektíve 5 percent (hybridy).
Hodnoty emisii CO2 alebo úspory paliva v tejto správe pochopiteľne platia len pre Spojené štáty. V Európe je tlak na zníženie emisií výrazne vyšší, autá tu sú ešte efektínejšie a úspornejšie, no jednotlivé čísla sa budú určite líšiť. Je však takmer s istotou možné tvrdiť, že autá v Európe zaťažujú životné prostredie ešte menej a vlastne najmenej na celom svete. Preto by sme určite boli za to, aby sa tak veľmi EÚ neponáhľala za ďalšou normou Euro7, keď je zrejmé, že už Euro6 prináša až prekvapivo úsporné a životné prostredie málo zaťažujúce autá, ktoré nevyhnutne nepotrebujú plnú, alebo značnú elektrifikáciu. Bolo by možné zachovať spaľovacie motory, nezniciť špičkový európsky automobilový priesmysel, ktorý hýbe ekonomikou celého starého kontinentu a zároveň mať vcelku čisté životné prostredie pre vysokú úroveň efektivity spaľovania fosílneho paliva, ktorú na iných kontinentoch nedosiahnu možno ani koncom tohto desaťročia.