Život s elektrickým autom je zatiaľ pomerne bezstarostný. Najväčšou prekážkou je samozrejme vysoká obstarávacia cena, ktorú sa však jednotlivé štáty snažia kompenzovať pomerne štedrými dotáciami. Stále viac ľuďom však dochádza, že dotácie nie sú spravodlivé a spôsobujú skôr opačný efekt – chudobní sa skladajú na autá bohatým, čím dochádza k zaujímavému javu, že chudobným motoristom sa vízia vlastného elektrického auta ešte viac vzdiaľuje. Že je to nezmysel? Nie tak celkom, aj samotné Nemecko už pripustilo, že s dotovaním elektromobilov skončí a ďalej si budú musieť na seba zarábať bez cudzej finančnej pomoci.
Skúsime splniť nesplniteľné
Kameňom úrazu sa stali nezmyselné sľuby (nielen) nemeckých politikov, ktorí si zaumienili, že v roku 2030 bude po nemeckých cestách jazdiť 15 miliónov plnohodnotných elektromobilov. Tomu samozrejme prispôsobili ďalší vývoj legislatívy a postupné riadené utlmovanie prevádzky áut so spaľovacími motormi. Vzdušné zámky populistických politikov však narazili na ekonomickú realitu a už dnes je zrejmé, že ciele sa splniť nepodarí. Ročne totiž potrebujú Nemci nakúpiť 1,8 mil. elektrických áut. A realita? V roku 2021 ich bolo len 356 000 kusov. Tempo nárastu elektromobilov na cestách je teda približne šesťkrát pomalšie, ako aktivisti a populisti predpovedali. Čo s tým? Vláda uvažuje, že namiesto zrušenia dotácií ich naopak predĺži a dokonca ešte zvýši!
Odpovedalo 222 ľudí
Je vraj načase povedať o elektromobiloch pravdu
Zámer nemeckej vlády zvýšiť dotácie na elektrické autá postavil do pozoru odborníkov, aj médiá, ktoré sa začínajú pýtať, ako dlho a z akých peňazí sa elektrické autá vlastne budú dotovať. „Snaha o zvýšenie dotácií je podozrivá. Technológia, ktorú automobilky a politici prezentujú ako výrazne pokrokovejšiu a lepšiu ako spaľovacie motory, zrejme nakoniec o toľko lepšia nie je. Každá technológia, ktorá stojí za to, je dosť presvedčivá sama o sebe a pravdepodobne prežije bez jediného centu dotácií,“ konštatuje nemecký magazín Focus. „Pokračovanie dotovania elektrických áut je dnes v rozpore s akoukoľvek ekonomickou logikou,“ pokračuje Focus.
Upozorňuje, že aj na elektrické autá sa dnes už čaká, ich ceny rastú a majú zákazníkov, ktorí rozhodne netrpia núdzou. Problémom totiž je, že sú dotovaní aj z peňazí chudobnejších motoristov jazdiacich na autách so spaľovacími motormi. Tí pritom svoje autá využívajú nie preto, že chcú, ale preto, že na elektrické auto nemajú, alebo je pre nich vzhľadom na slabú infraštruktúru (ďalší nesplnený sľub) nepoužiteľné.
Odborníci naopak poukazujú na skutočnosť, že kým motoristi platia spotrebné dane z fosílnych palív, elektromobily sú od daní oslobodené. Podľa nich prišiel čas na spravodlivé zdanenie, vrátane platenia mýta, či realizáciu platieb za používanie diaľnic. Elektromobilita skrátka mala šancu a obdobie jej zvýhodňovania sa už musí skončiť.
To, že mali politici nezmyselne vysoké ciele nezakladajúce sa na relalite, nemôže byť dôvodom predlžovania dotácií. Nekompetenciu politikov odhadnúť reálne možnosti ekonomiky by tak znova platili motoristi využívajúci autá so spaľovacími motormi. „Namiesto ďalších a ďalších privilégií sa už dávno malo zdaniť aj používanie elektrických áut,“ píše Focus. Čoraz viac Nemcov si všíma aj environmentálnu stránku veci a klesá u nich presvedčenie, že elektromobil a jeho násilné pretláčanie sú skutočne také ekologické, ako sa im politici a aktivisti snažia nahovoriť. Presne tí istí, ktorí sľubovali 15 miliónov elektrických áut na nemeckých cestách.
zdroj: Reuters, Focus