Väčšina z nás pristupuje k čínskym automobilom rezervovane a neberie ich príliš vážne, čo s ohľadom na prvú vlnu týchto áut a ich tragickým výsledkom v nárazových testoch (zhruba pred trinástimi rokmi) nie je veľmi prekvapivé. Skúste si ale spomenúť, ako sme sa na začiatku pozerali na kórejské značky v Európe, prípadne tie japonské v Spojených štátoch v 60. rokoch a kde sú dnes.
Ignorovať možnú paralelu s čínskymi výrobcami môže byť pre automobilky na starom kontinente veľmi bolestivé. A aj keď sa autá z Ďalekého východu na trhoch EÚ ani zďaleka nepredávajú tak dobre, ako by si to predstavovali ich ázijské centrá, každým dňom širšia ponuka je náznakom, že vozidiel do štítkami Made in PRC bude na cestách len pribúdať.
Jedným z koncernov, ktoré berú svoj vstup na európske trhy vážne, je Dongfeng Motor. Pred dvoma rokmi založil novú značku Voyah a predstavil ju spoločne s prvým konceptom nazvaným i-Free na pekinskom autosalóne. Výrobu sériového modelu Free bol schopný spustiť už v januári 2021 a v priebehu tohto roka, presnejšie povedané v júni, sa má začať predávať v Nórsku.
Aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať, novinka svojou veľkosťou atakuje napríklad Audi Q8. Má dĺžku viac ako 4,9 metra, rázvor náprav 2960 milimetrov, interiér je však len päťmiestny.
Asi vás neprekvapíme, ak povieme, že Voyah Free je elektromobil, nie však úplne obyčajný. Základná verzia má jeden elektromotor s výkonom 347 koní a krútiacim momentom 520 Nm, ktorý stačí na zrýchlenie z miesta na 100 km/h za 7,3 sekundy a maximálnu elektronicky obmedzenú rýchlosť 180 km/h. Drahší prostredný model pridáva druhú elektrickú pohonnú jednotku s identickými parametrami, takže prostým sčítaním dostanete 694 koní, 1040 Nm, najvyššiu rýchlosť posunutú na 200 km/h a stovku za 4,7 sekundy. A kde je tá „neobyčajnosť“?
Tri motory na palube a nielen elektrické
Free má akumulátory s kapacitou 88 kWh, čo je ekvivalent zhruba 34 litrov benzínu a Voyah sľubuje dojazd 475 až 505 kilometrov, lenže podľa normy NEDC, takže v skutočnej premávke to bude tak 350 až 400 km. Ak vám to bude málo, môžete si objednať verziu menšou kapacitou batérii 33 kWh (cca 13 l benzínu), čo na prvý pohľad vyzerá ako nezmysel, lenže variant Extended Range nahradzuje chýbajúce články 1,5-litrovým preplňovaným štvorvalcom s výkonom 122 koní, ktorý tu slúži výlučne ako malá pojazdná elektráreň.
Zaujímavé tiež je, že verzia s tromi agregátmi je ľahšia ako dvojmotorový model (2290 vs. 2330 kg), na stovku zrýchli za 4,5 sekundy a mal by mať dojazd 860 kilometrov opäť podľa metodiky NEDC. Reálne to bude niekde na úrovni 700 km, v porovnaní s čisto elektrickým prevedením je to ale náskok.
Free však chce zaujať nielen svojim pohonom. Dostal platformu s vyspelým hliníkovým zavesením tvoreným dvojitými lichobežníkmi vpredu a viacprvkovým zavesením kolies zadnej nápravy, nechýba vzduchové odpruženie s nastaviteľnou svetlou výškou v rozsahu 100 mm a reagujúce na rýchlosť jazdy, ale tiež systém nočného videnia, zatmavovaciu panoramatickú strechu, výsuvné kľučky dverí, kožené čalúnenie, tri veľké displeje tiahnuce sa takmer cez celú šírku palubnej dosky a aby sme nezabudli, dizajn od štúdia Italdesign.
Ak by takto vyzeralo Audi, Volvo či Mercedes, asi by sa žiadny zo zákazníkov neurazil, samozrejme je ale otázkou, ako to bude s funkčnosťou, spoľahlivosťou, kvalitou či životnosťou. Menej známu značku má naopak vykompenzovať cena. Model s dvomi elektromotormi a spaľovacou jednotkou sa v Číne predáva od nejakých 43 500 eur, dvojmotorový čisto elektrický Free potom vyjde na 46 400 eur. Pochopiteľne cestou do Európy čínske SUV zdražie, predpokladáme ale, že stále bude lacnejšie ako porovnateľné európske modely, ak vôbec medzi nimi nájdete 700-koňový elektromobil s ďalším štvorvalcom na palube.
zdroj: Voyah