O čínskom štátnom koncerne FAW Group sme písali pred pár mesiacmi v súvislosti s jeho úspešným vstupom na európsky trh prostredníctvo luxusné elektrického SUV Hongqi E-HS9. Ten sa zatiaľ predáva len v Nórsku vďaka významným priamym či nepriamym dotáciám na batériové autá, predpokladáme ale, že ambíciou tejto značky je rozšírenie poľa pôsobnosti aj na iné štáty únie a že si získanú pozíciu nenechá v tejto chvíli len tak vziať.
O niečo podobné sa teraz snaží opačný koniec ponuky FAW, konkrétne mainstreamová značka Bestune, ktorá je sama o sebe nová, firma ako taká je však „starý známy“. Ide o spoločnosť, ktorá sa pôvodne volala Besturn a svoje autá vyrábala na základe licencie od Mazdy a Fordu. Jej autá však rýchlo zastarali a prestal byť o ne záujem. Automobilka v snahe zvrátiť tento trend v roku 2018 zmenila meno a s pomocou materského koncernu začala uvádzať na trh moderne vyzerajúce nové modely.
Jedným z nich je aj Bestune B70, päťdverový liftback čiastočne kopírujúci štylistiku súčasných áut značky Cadillac, ktorý bol predstavený v druhej polovici minulého roka na pekinskom autosalóne a od počiatku januára pomerne úspešne kradne zákazníkov okrem iného aj Škode Octavia.
Práve tá na čínskom trhu zaznamenala v porovnaní s vlaňajškom neuveriteľný prepad predajov takmer o 50 percent, a aj keď netvrdíme, že za to môže práve B70, pravdou je, že Bestune bol schopný predať v priebehu prvých desiatich mesiacov tohto roka o 50 percent viac nových liftbackov než Škoda modelov Octavia.
169 alebo 224 koní
„Bé-Sedemdesiatka“ ťaží tak trochu aj z toho, že svojou veľkosťou stojí na pomedzí dvoch európskych tried, alebo presnejšie povedané, zapadá medzi Octaviu a Super. Má dĺžku 4810 mm, šírku 1840 mm, výšku 1455 mm a rázvor náprav rovných 2800 mm, takže v porovnaní s menším českým modelom je o 121 mm dlhší, 11 mm širší, o 15 mm nižší a vzdialenosťou náprav Octaviu prekonáva o takmer 12 centimetrov.
Zo začiatku bol tento model, ktorý je postavený na úplne novej modulárnej platforme FMA, dostupný len s preplňovaným štvorvalcom s objemom 1,5 litra. Má výkon 169 koní pri 5500 ot./min., maximálny krútiaci moment 258 Nm pri 1500 až 4350 ot./min. a výrobca ho kombinuje buď so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
V oboch prípadom má maximálnu rýchlosť 200 km/h a priemernú udávanú spotrebu 6,1, respektíve 6,4 litra benzínu na 100 kilometrov. Aby FAW posilnil pozície svojej „ľudovej“ značky, v tomto roku pridal i preplňovaný zážihový dvojliter.
Novší agregát produkuje 224 koní pri 5500 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 340 newtonmetrov, ktoré má vodič k dispozícii od 1650 do 4500 ot./min. Táto pohonná jednotka sa momentálne páruje výlučne so šesťstupňovým klasickým automatom, dokáže sa rozbehnúť na 230 km/h a žerie tabuľkových 7.0 litra na 100 km.
V závislosti na použitej pohonnej jednotke, prevodovke i výbave sa orientačná cena na čínskom trhu pohybuje v prepočte od 13 900 do 20 900 eur, pričom v najdrahších verziách nechýba prakticky nič, na čo sme zvyknutí aj u európskych áut.
Ak sa pýtate, prečo píšeme práve o tejto značke, ešte raz opakujeme, že dôvodom je fakt, že má snahu podobne ako Hongqi dostať sa do Európy. Čisto geograficky sa to Číňanom už podarilo, v Rusku predávajú tieto autá od roku 2015 a svoju pobočku majú i na Ukrajine, ale v tomto prípade hovoríme o EÚ. Zatiaľ to nemáme potvrdené z viacerých zdrojov, ale zaregistrovali sme, že autá značky Bestune by mala začať predávať belgická spoločnosť OneAutomotive, ktorá už dnes zastupuje čínsky BAIC, Dongfeng Sokon Automobile (DFSK), elektrický Seres a na svojich stránka už ponúka crossover Bestune T77. B70 by mal nasledovať a minimálne by mohlo byť zaujímavé sledovať, či sa čínska Octavia chytí, prípadne za aké ceny bude v predaji.
zdroj: FAW Bestune