Znehybnenie auta v plnej premávke môže priniesť mnohé nepríjemnosti.
Policajti by mali novinku používať len v prípadoch, keď vodič po spáchaní závažného priestupku odmietne zastaviť a začne s autom unikať. Predišlo by sa tak nebezpečným naháňačkám, ktoré neohrozujú len samotného vodiča a policajtov, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Systém umožní policajtom z centrály na diaľku prerušiť dodávku paliva a vypnúť zapaľovanie. Plán má už samozrejme aj kritikov, ktorí sa obávajú zneužívania systému. Okrem obmedzovania osobnej slobody zaznievajú hlasy s pochybnosťami o bezpečnostnom prínose. V prípade, že policajti na diaľnici znehybnia auto, stane sa nebezpečnou prekážkou pre ostatných. Ak by systém prešiel vývojom Európska únia by naozaj súhlasila s jeho nasadením, každé nové auto by ním muselo byť vybavené.
Ak bude systém diaľkového zastavovanie nasadený do prevádzky, malo by sa tak stať do konca tejto dekády. Či sa tak skutočne stane je veľmi otázne.
Naháňačky poznáme skôr z amerických filmov a počítačových hier ako zo skutočnosti.
Zo strany expertnej skupiny ENLETS nejde o jediný plán do blízkej budúcnosti. Medzi ďalšie patrí napríklad systém na automatické rozpoznávanie značiek. O serióznosti skupiny svedčí napríklad jej rozpočet, ktorý predstavuje 620 000 eur. Európska komisia dokonca podporila jej činnosť v roku 2012 sumou 587 000 eur.
Vývoj diaľkového zastavovania spolu s ďalšími opatreniami v roku 2010 podpísal Stály výbor EÚ pre spoluprácu v oblasti vnútornej bezpečnosti (COSI). Samotný výbor vznikol v roku 2010 na základe Lisabonskej zmluvy.
Napriek tomu, že únia chce minúť peniaze na vývoj tohto systému, jeden podobný už existuje. Vytvorila ho britská firma a volá sa RF Safe-Stop. Zariadenie dokáže zastaviť vozidlo pomocou rádiových vĺn na vzdialenosť 50 metrov. Bezpečnostné systémy v tomto prípade aj napriek znehybneniu ostávajú aktívne.
Zdroj: telegraph.co.uk
Prečítajte si aj: Šéf Fordu tvrdí, že Európska únia dvojnásobne predražuje autá