Vzostupy a pády sprevádzajú Alfu Romeo kam len pamäť siaha, tak zle ako teraz však na tom bola asi len v polovici 80. rokov, keď ju pred definitívnym krachom zachránil Fiat. Načas ju to oživilo, jej po sínusoide poskakujúce obchodné výsledky sa tým ale vo výsledku zažehnať nepodarilo.

Momentálne je známa značka opäť na bode mrazu, veľké nádeje však vkladá do globálneho modelu Tonale, kompaktného crossoveru, teda do automobilu patriaceho do jedného z najžiadanejších segmentov vôbec.

Že Alfa ešte nemá zďaleka vyhrané, dokazuje okrem iného i Stelvio. Skvele jazdiace športové SUV by malo okupovať horné priečky predajných štatistik, lenže neokupuje. A to dokonca ani v Spojených štátoch, ktoré autá tohto typu zbožňujú. Za posledné dva roky boli Taliani schopní predať v USA len okolo 37 tisíc áut. Nie ročne, ale za 24 mesiacov. A to vrátane Giulie.

Alfa Romeo skrátka potrebuje uspieť, inak by ju mohol Stellantis kľudne hodiť cez palubu. Má trinásť ďalších značiek. Niečo také zatiaľ asi v pláne nie je, aby si však francúzsko-americko-talianska centrála poistila jej úspech, rozhodla sa na základe modelu Tonale postaviť druhý odvodený model.

Ak ste ho náhodou nezaregistrovali, volá sa Dodge Hornet. A aj keď mnohí Američania v diskusiách reptajú, že má na ich vkus málo koní a že ide vlastne len o preznačkovanú Alfu Romeo, v skutočnosti automobilka evidovala 24 hodín po premiére až 14 tisíc objednávok. Pýtate sa, čo z toho majú Taliani? Nie je toho málo.

Hornet sa totiž bude vyrábať na jednej linke spoločne s Tonale v továrni Stellantisu v Pomigliane neďaleko Neapola. V Alfe by teda mohli mať celkom radosť, že ich projekt má takýto medzinárodný úspech, teda až na to, že podľa všetkého z toho radosť vôbec nemajú.

Stránka The Drive mala možnosť hovoriť so svojimi zdrojmi v koncerne Stellantis a zdá sa, že Taliani sú v skutočnosti celkom slušne vytočení. Hnevá ich, že „Dodge využilo Tonale k výrobe auta, ako bol Aston Martin Cygnet“. Ak vám tento príbeh nič nehovorí, len pripomíname, že uvedený Aston bolo v skutočnosti mestské mini Toyota iQ, ktoré Briti preznačkovali len preto, aby znížili svoje flotilové emisie a istú dobu ho dávali k základným modelom zadarmo, pretože ho zákazníci prakticky nechceli.

No a v Taliansku si teraz to isté myslia o Hornete. Rozdiel je akurát v tom, že Dodge s veľkou pravdepodobnosťou na domácom trhu Alfu Romeo prevalcuje. O tom nesvedčia len prvé objednávky, ale v značnej miere tomu nahrávajú aj základné ceny, respektíve pomer cena/výkon.

Kým najlacnejší Hornet s preplňovaným dvojlitrom a výkonom 269 koní má stáť (bez poplatkov a lokálnej dane) 29 995 dolárov, rovnako motorizované Tonale „s cenovkou pravdepodobne prekračujúcou 30 tisíc dolárov“ má výkon znížený na 260 koní. Ak si myslíte, že je to vo výsledku jedno, možno máte pravdu, je nutné ale dodať, že Dodge má v Spojených štátoch ďaleko silnejšie a viac rešpektované meno ako Alfa.

A niečo podobné potvrdzuje aj anonymný zdroj zo Stellantisu. „Je otravné byť v defenzíve,“ hovorí zdroj, ktorý je frustrovaný, že Taliani nadávajú na to, že obe autá vyzerajú prakticky rovnako. Môžu si za to ale v prvom rade sami. Ďalší neúspech Alfy Romeo si Stellantis už dovoliť nemôže, a tak si poistil dostatočné predaje modelu Tonale tým, že bude existovať aj ako Dodge Hornet. Talianskej hrdosti navzdory.