David Weissenberger - šéf testovacieho strediska DTC testing pri Viedni
Čo je to zanesený motor?
"Každý spaľovací motor má tendenciu zaniesť sa spalinami. Je to dané samotným procesom horenia. Aj keď za ostatných 20 rokov s nástupom emisných noriem Euro5 a vyššími konštruktéri a motorári dokázali spaľovanie v motore zásadne zefektívniť a priblížiť sa k dokonalému horeniu zmesi vzduchu a paliva, ideálny stav takmer nie je možné dosiahnuť. Navyše, nutné prísady v palivách, ktoré znižujú podiely škodlivých látok, prípadne ovplyvňujú iné medzičasom novo kladené vlastnosti paliva proces dokonalého horenia komplikujú. To teda znamená, že skôr-neskôr môže každý spaľovací motor trpieť vnútorným zanesením. Existujú 4 základné druhy spaľovacích motorov - zážihové (benzínové) a vznetové (naftové) a každý z nich môže byť s nepriamym vstrekovaním (MPi/komôrkový) a priamym vstrekovaním (GDI/DDI). K tomu ešte rozdelenie podľa plnenia valcov, teda atmosférické a prepĺňané motory. Obecne sa vie, že väčšie sklony a predpoklady na zanesenie majú priamovstrekové motory, najväčšie tie s menším objemom a turbom. Veľký vplyv na zanesenie motora má aj spôsob použitia auta. Ak je neustále na krátkych trasách, často vypínané bez dlhodobého použitia v potrebnej prevádzkovej teplote, to vec zásadne zhoršuje."
Ľahko zanesené ventily testovaného spaľovacieho motora
Ako rozpoznám, že mám zanesený motor?
"Toto, žiaľ nie je možné rozpoznať inak než testovaním a meraniami na valcových či motorových brzdách v laboratóriách. Neexistuje jeden, či viacero parametrov, ktoré by ste prípadne mohli načítať do mobilu cez obd pripojenie k vášmu autu. A nerozpozná to ani vodič, pretože zanášanie motora je dlhodobejší proces, teda strata výkonu a zvýšenie spotreby sú veľmi postupné a človek si na ne zvykne, lebo prichádzajú celé týždne či mesiace. Zanesenie motora sa totiž netýka len ventilov, ale v prvom rade vstrekovačov. Tu automaticky klesá výkon a stúpa spotreba, keďže motor nepracuje s optimálnou stechiometrickou zmesou."
Makro detail zaneseného vstrekovača naftového motora
Ako zanesený motor vyčistiť?
"Existuje viac spôsobov. Jeden z nich je servisne s čiastočným rozoberaním častí ako sanie, výfuk a prečistenie motora špeciálnou chémiou, alebo pevnými čiastočkami, ktoré sa z motora následne vysajú. Náročný a vcelku drahý proces. Je preto iste rozumnejšie motor dlhodobo používať tak, aby sa nezanášal, alebo len veľmi nepatrne. To znamená tankovať doň len kvalitné osvedčené značkové palivá. Je takmer isté, že motory, ktoré dlhodobo jazdia na lacné, neznačkové palivá bez potrebných prísad motory zanášajú, bez ohľadu na ich koncepciu, objem či výkon. Kvalitné palivá dokážu motor nezanášať a niektoré prémiové palivá dokonca dokážu motor zvnútra veľmi dobre vyčistiť."
Makro detail vyčisteného vstrekovača naftového motora
Má každé prémiové palivo čistiace účinky?
"Určite nie. V našom regióne strednej Európy je z našich testov zrejmé, že je tu len pár značiek, ktorých palivá motor skutočne vyčistia. Dobrý stav je však už ten, že kvalitné značkové palivá motory nezanášajú. Najväčšie riziko zanesenia motora je dlhodobé jazdenie na "neznačkové" a lacné palivá predávané v malých a neznámych sietiach čerpacích staníc. Z mojich poznatkov však napríklad v strednej a severozápadnej európe motoristi dbajú na kvalitu palív oveľa viac než na juhu európy. To odzrkadľuje ponuku kvality palív na čerpačkách. Prekvapivo ani vo Francúzsku nie je kvalita značkových palív na dostatočnej úrovni, nie takej aká je v Rakúsku či na Slovensku."
Ventily spaľovacieho motora pred a po použití prémiového paliva s čistiacim účinkom.
Koľko nádrží paliva je treba vyjazdiť pre kompletné vyčistenie motora?
"Z našich testov sú zrejmé dve veci. Značkové neprémiové palivá dostupné na našich trhoch motory fakticky nešpinia, alebo len nepatrne. Jazdiť na ne dlhodobo je skvelý spôsob ako kombinovať čistotu motora a ekonomiku prevádzky auta. Čistiť zanesený motor však nedokážu. Sktučné čistiace účinky majú len niektoré prémiové palivá. Podľa našich testov je podľa miery zanesenia motora možné jeho kompletné vnútorné vyčistenie po vyjazdení jednej až troch nádrží, teda po prejdení 500 až 2000 km."
Ako rýchlo sa motor znova zašpiní?
"Ak ostanete pri značkových palivách overených dodávateľov, ktorí skutočne robia výskum, vývoj a investujú do novej generácie prísad a ich kombinácií, motor si len tak nezanesiete. Problematické sú lacné palivá s nejasným zložením a uskladňovaním. Také palivá sú schopné motory znova problematicky zaniesť už po 5 vyjazdených nádržiach, teda po 2000 - 5000 km. Samozrejme, vplýva na to aj spôsob použitia vozidla."
Ako často tankovať prémiové palivo pre stále čistý motor?
"Ak chcete mať istotu, že váš motor je vznútra skutočne v dobrej kondícii čo sa čistoty týka, odporúčam natankovať aspoň jednu z 10 nádrží drahšie prémiové palivo s čistiacim účinkom. To sa týka áut s použitím aj na dlhé cesty, teda že auto ide aj na diaľnicu, alebo rýchlostnú cestu aspoň 2x týždenne bez prestávky aspoň pol hodinu. Do áut, ktoré sa používajú primárne v meste, na krátke vzdialenosti, bez nárokov na výkon, akceleráciu a dlhšiu jazdu bez prerušenia je vhodné interval tankovania prémiového paliva skrátiť na polovicu, teda každú 5-tu nádrž. Ideálne je medzi prémiovými palivami tankovať osvedčené značky a lacným palivám sa úplne vyhýbať."