Daň z uhlíka od roku 2027
EÚ chce naprieč členskými krajinami urýchliť znižovanie emisií, a preto rozšíri obchodovanie s emisiami výraznejšie aj na domácnosti vrátane položiek ako vykurovanie či cestná doprava. V Bruseli si dali za cieľ okresať čisté emisie o 55 percent do roku 2030, a to v porovnaní s východiskovým stavom v roku 1990, upozorňuje portál Euractiv. Keďže do tohto dátumu nezostáva veľa času, euroúradníci chcú od roku 2027 pritvrdiť.
Už teraz je jasné, že takzvaná daň z uhlíka zdraží tankovanie. Odhady hovoria o benzíne drahšom o 10,5 centa a zdražení nafty na úrovni okolo 12 centov za liter. To všetko bude platiť v závislosti od toho, ako sa vyvinie energetická kríza a v prípade, že bude pokračovať dlhodobo, EÚ pripúšťa možnosť zavedenia novej dane až od roku 2028.
Daň z uhlíka je politicky citlivá téma a hoci sa jej zatiaľ darí získavať podporu európskych legislatívcov, bez kompromisov to nepôjde. Na jednej strane chce Brusel vybrať viac za tankovanie áut, no zároveň ide zakladať sociálny klimatický fond, ktorý má podať pomocnú ruku zraniteľným domácnostiam. Vzniknúť má v roku 2026 a EÚ doň naleje 87 miliárd eur.
Aj tu sa dá pritom očakávať, že EÚ bude z týchto peňazí podporovať prechod na elekromobilitu. „Sociálny klimatický fond pomôže zraniteľným domácnostiam pri prechode na udržateľnú energiu, napríklad pomocou kupónov na zateplenie alebo prechodom na ekologickejšie možnosti dopravy,“ cituje portál Euractiv europoslankyňu Esther de Lange (Európska ľudová strana).
Na výnimky sa bežní motoristi spoliehať veľmi nemôžu. Tých má byť málo, napríklad v prípade vlakov jazdiacich na diesel.
Zdroj: Euractiv