Príchod elektrických áut vyžaduje od automobilových producentov a ich subdodávateľov prijímanie veľkých zmien. Nielen v oblasti výskumu a vývoja, ale aj samotnej pestrosti produkcie a logistiky. Najmä výrobcovia spaľovacích motorov však nevidia situáciu veľmi ružovo a varujú pred masívnou vlnou prepúšťania a nárastom nezamestnanosti v odbore. Šéf koncernu VW, Herbert Diess, však situáciu upokojuje a tvrdí, že automobilový priemysel bude aj po veľkej transformácii stále potrebovať veľké množstvo zamestnancov.
Nerobte paniku, ľudí budeme stále potrebovať
„Až 70 % subdodávateľov prechádza súčasnou transformáciou automobilového priemyslu akoby tu žiadna nebola. Sedadlá zostávajú sedadlami, oceľ zostáva oceľou, kolesá zostávajú kolesami a brzdy brzdami,“ tvrdí šéf koncernu VW. Upozorňuje, že jednotliví dodávatelia sa pochopiteľne musia učiť novým trendom, ale nehrozí, že by pri troche šikovnosti a dôrazu na inovácie prišli o svoju robotu. Zároveň si je vedomý, že najviac na príchod elektromobility doplatí tradičná výroba spaľovacích motorov. Pripomína však, že tá je už dnes vo veľkej miere automatizovaná. Prezradil aj to, že na výrobu jedného auta dnes potrebujú 20 až 30 hodín, no výroba spaľovacieho motora z toho zaberie len hodinu a zďaleka nejde o najnáročnejšiu časť výroby auta. „Aby ste mohli postaviť veľa ekologických áut, vždy budete vo výrobe potrebovať veľké množstvo ľudí. Na tom sa nič nezmení,“ dopĺňa Herbert Diess. „Všetky negatívne scenáre, ktoré sú dnes často vykresľované, sú prehnané. Výroba áut bude predsa aj na konci tohto desaťročia hlavnou náplňou automobiliek. Len sa zmení vozový park, ktorý bude produkovať výrazne menej oxidu uhličitého,“ pokračuje Diess. Ako však ďalej zdôraznil, zmení sa štruktúra zamestnancov vo vývoji a príprave výroby. „Budeme rásť v oblasti softvéru a tam potrebujeme nových ľudí. Môžeme však bezpečne zachrániť veľkú časť pracovných miest, len skrátka v určitých oblastiach porastieme, v iných zasa počty ľudí zmenšíme,“ opisuje Diess situáciu v koncerne VW. Zároveň verí, že autá stratia v budúcnosti veľa negatívnych aspektov a s ich prechodom na ekologický pohon začnú byť akceptovateľné aj pre súčasných odporcov individuálnej mobility. Na záver rozhovoru nezabudol pripomenúť, že koncern VW patrí medzi výrobcov s najkomplexnejším prístupom k prechodu automobilového priemyslu od spaľovacích motorov k elektromobilite.
zdroj: Reuters