Je všeobecne známe, že obrat súvisiaci s prevádzkovaním áut nesúvisí len s predajmi nových áut, ale predovšetkým s ich neskorším servisovaním a udržiavaním v prevádzkyschopnom stave. Automobilový park skrátka vždy generoval potrebné zisky a držal pri živote niekoľko nadväzujúcich odvetví. S nástupom elektrických áut do prevádzky sa však zažité pravidlá zmenia a treba sa tomu prispôsobiť. Mechanicky jednoduchšie elektromobily sú síce drahšie, než bežné autá so spaľovacími motormi, no na prevádzku budú podľa všetkého vyžadovať menej náhradných dielcov. Spoločnosť Roland Berger uvádza, že v nasledujúcich 20 rokoch klesne objem predaja náhradných dielcov o celú tretinu.
Zmena štruktúry bude nevyhnutná
Aj keď sa dnes všeobecne tvrdí, že elektrické autá budú spoľahlivejšie, lebo obsahujú menej mechanických častí, je to pravda len čiastočne. Áno, mnoho komponentov je jednoduchších a samotný trakčný elektromotor je menej citlivý na údržbu ako podstatne zložitejší spaľovací motor, no na druhej strane obsahuje riadiace moduly, ktoré tiež majú svoju životnosť a budú sa musieť opravovať. Dnes sa ich servis rieši v prevažnej miere výmenou kompletných celkov, no vzhľadom na ich enormné ceny je zrejmé, že aj tento princíp opravy sa bude meniť. Svoj prístup tak budú musieť zmeniť aj samotné servisy, ktoré budú musieť investovať do zamestnancov a vybavenia. Ani to však nevyváži stratu pracovných pozícií v automobilovom dodávateľskom sektore. Ako uvádza Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA), nasledujúcich 20 rokov znamená stratu približne 275 000 pracovných miest v EÚ. Toto číslo sa síce nemusí javiť ako veľké, no dosiahne sa len za predpokladu preškolenia personálu a prispôsobenia sa trendom. EÚ navyše musí zabezpečiť dobré podmienky na výrobu a montáž dôležitých komponentov pre elektrické autá priamo na európskom území. Mnohé totiž dodnes vznikajú predovšetkým v Ázii.
zdroj: CLEPA