Predajné štatistiky áut počas ostatných dvoch rokov výrazne ovplyvnila pandémia koronavírusu, ale tiež nedostatok komponentov rôzneho druhu. Hlavný problém vznikol s čipmi. Najmä pre ne rôzne fabriky už nejaký čas obmedzujú a zastavujú výrobu, kým mnohé vozidlá zostávajú nedokončené. O trhových výsledkoch namiesto popularity rozhoduje najmä schopnosť danej automobilky zmontovať a dodať konkrétne modely zákazníkom.
Wolfsburg vyrobil najmenej áut za niekoľko dekád
Čipová kríza je globálna záležitosť, najviac zasiahla európske značky. Obrovským poklesom trpí najmä spoločnosť Volkswagen Group. Kým v roku 2019 sa priblížila k hranici 11 miliónov predaných automobilov, za ten aktuálny bude číslo omnoho nižšie. Naznačujú to aj novembrové výsledky. Značky patriace pod VW dodali za tento mesiac 616 300 áut, kým pred rokom šlo až o 900-tisíc. Pritom už vlanajšia jeseň bola poznačená pandémiou.
Továreň vo Wolfsburgu zmontovala v roku 2021 najmenej áut za niekoľko dekád a podobne sú na tom aj ďalšie fabriky. Celkovo došlo v prípade nemeckej skupiny k medziročnému zníženiu predajov o desiatky percent. Pri niektorých konkurentoch bol prepad omnoho menší, v ostatnom čase dokonca evidujú oproti minulému roku nárast dodávok. Týka sa to najmä výrobcov z Ázie.
V celkom dobrej situácií z pohľadu dodaných automobilov je momentálne napríklad koncern Hyundai, vzpamätáva sa aj bývalá svetová jednotka Toyota. Tá plánuje počas januára vyrobiť rekordných 800-tisíc vozidiel. Vyjadrenia predstaviteľov VW v súvislosti s rokom 2022 sú naopak skôr skeptické.
Európa je príliš závislá na iných regiónoch
Prečo je to tak? Franz Fehrenbach, dosluhujúci predseda dozornej rady nadnárodnej firmy Bosch, v tom má jasno. Pred odchodom do dôchodku v rozhovore pre denník Frankfurter Allgemeine Zeitung povedal, že je za tým prílišná závislosť Európy na iných regiónoch. Z dnešnej situácie neviní politikov, ale optimalizáciu nákladov v dodávateľskom reťazci. Povedané jednoduchšie a zrozumiteľne, čo sa dalo výrobne presunúť sa ocitlo buď mimo Nemecka, alebo dokonca mimo Európy. Rozhodujúci faktor bolo zníženie nákladov na výrobu a maximalizáciu zisku.
Franz Fehrenbach, predseda dozornej rady spoločnosti Bosch
Šéf jedného z najväčších mien v tomto biznise vidí zmenu ako nevyhnutnú. Aby sa dnešná situácia nemohla zopakovať, budú sa musieť európske automobilky viac spoliehať na lokálnych a regionálnych dodávateľov. Tí sa však výrobnými nákladmi s Áziou nemôžu porovnávať. Výsledkom teda najskôr bude, že ceny nových áut opäť porastú čo v konečnom dôsledku dá znova výhodu autám z Ázie...