Čína v apríli opäť spustila priame dotácie na nákup nových elektromobilov vo výške 10 tisíc jüanov, teda v prepočte necelých 1300 eur, odozva však zjavne nebola taká veľká, ako si úrady predstavovali. Predaje klesajú, takže sa vláda rozhodla v stimulácii zákazníkov pokračovať.

Čína štátnu dotáciu zdvojnásobí na 20 tisíc jüanov, ak si motoristi kúpia nový elektromobil a zároveň sa zbavia starého auta so spaľovacím motorom. Predpokladom k udeleniu tohto bonusu, ktorý môžeme nazvať šrotovné, je vyraďované vozidlo s emisnou normou zodpovedajúcou približne Euro 4.

Novinkou je, že sa na šrotovné môže kvalifikovať aj majiteľ elektromobilu, ktorý bol prvýkrát zaregistrovaný pred 30. aprílom 2018, teda len šesť rokov starého batériového modelu.

Na vyššiu dotáciu bude mať potom nárok aj ten, kto sa zbaví automobilu so spaľovacím motorom s objemom pod 2,0 litra.

Čínske značky pod tlakom

Ako naznačuje nemecká stránka Automobilwoche, nové vládne opatrenie pomáha predovšetkým domácim automobilkám, ktoré aktuálne trpia kvôli znižovaniu marží spôsobených cenovou vojnou. Aj preto sa čínske značky momentálne snažia expandovať, ale ich rýchly postup zastavilo v Spojených štátoch stopercentné clo a samozrejme ich pribrzdili i clá Európskej únie.

Tie boli zavedené po pomerne dlhom vyšetrovaní čínskych firiem, ktoré malo odhaliť, do akej miery je Pekingom dotovaná ich produkcia. Colná sadzba je pohyblivá a závislá na ochote čínskych automobiliek spolupracovať s európskymi úradmi. Maximum bolo stanovené na 37,6 percenta, pôvodne to bolo 38,1 %. Clá už platia, až v novembri sa však rozhodne, či budú zavedené definitívne.