Čínske automobilky podľa všetkého narazili pri svojej expanzii na významné prekážky. Kým Spojené štáty vyrúbali na elektromobily vyrábané pod taktovkou Pekingu až 100-percentné clo, Európa sa uspokojila s variabilnými sadzbami siahajúcimi do výšky 35 percent a uvaľovanými v závislosti na ochote automobiliek spolupracovať s úradníkmi EK pri vyšetrovaní obdržanej štátnej podpory.

Čísla z USA zatiaľ nemáme, ale zmenu na starom kontinente sme už zaznamenali. Podľa údajov spoločnosti Dataforce poklesol v novembri podiel čínskych elektromobilov na európskych registráciách batériových vozidiel na 7,4 percenta, zatiaľ čo o mesiac skôr to bolo 8,2 percenta. Ide o najnižšie číslo od marca tohto roka.

Medziročný pád je ohromný

Len pripomíname, že nové variabilné clá sú sčítavané s doteraz zavedenou 10-percentnou sadzbou, takže v skutočnosti sa niektorých konkrétnych značiek a modelov týkajú až 45-percentné nové tarify.

Pravdepodobne najviac tieto zmeny pocítila bývalá britská značka MG, ktorá aktuálne patrí pod krídla koncernu SAIC. Podľa agentúry JATO Dynamics sa registrácie tejto automobily medziročne prepadli o neuveriteľných 58 percent!

Značka BYD môže byť spokojná

Kým MG zápasí s problémami a musí si – obrazne povedané – lízať rany, automobilka BYD hľadá spôsoby, ako túto búrku prečkať. A vyzerá to, že sa to tejto čínskej značke celkom darí.

Firma BYD totiž v novembri predala v Európe 4796 automobilov, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s jedenástym mesiacom 2023. Na rozdiel od MG, ktoré bolo zasiahnuté najvyššou 45-percentnou sadzbou, sa uvedená spoločnosť prispôsobila meniacim sa podmienkam a profituje z nich.

Výpadok na dvoch najväčších trhoch

„Zatiaľ čo BYD postupne preberá trh, MG zaznamenalo veľký neúspech,“ nechal sa počuť analytik Dataforce, Julian Litzinger. Pre zaujímavosť dodávame, že export čínsky elektromobilov klesaj aj globálne. V novembri sa podľa pekinských colných úradov prepadol o 19 percent.

Podobne stojí za pozornosť tiež fakt, že v Nemecku a Francúzsku sa registrácie čínskych elektromobilov v novembri prepadol o viac ako polovicu, naopak vo Veľkej Británii (ktorá sa k novým clám nepripojila), stúpli ich predaje o 17 percent.

Clá budú fungovať len dočasne

K tomuto vývoju je samozrejme nutné dodať, že colný protekcionizmus chrániaci európske automobilky bude fungovať len dočasne. Čínsky tlak je síce oslabený, ale celkový ťah Pekingu na EÚ úplne nevykoľajil.

Tamojšie automobilky upravujú svoju stratégiu hneď niekoľkými novými smermi. MG za posledné mesiace uviedlo na trh niekoľko nových modelov so spaľovacími motormi, na ktoré sa zvýšené clá nevzťahujú a mnohé čínske značky intenzívne pracujú na výrobe elektromobilov v Európe, čo im tiež umožní prekĺznuť pod radarom EK.

zdroj: Dataforce, JATO