Najnovším prírastkom v skupine automobiliek opúšťajúcich tzv. downsizing je Mercedes-Benz. Z francúzskych médií sa do sveta dostala správa, že nemecký koncern Daimler AG končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi a vo verziách svojich modelov, kde ho doteraz používala, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora s objemom 2 l (predpokladám, že pôjde o agregát OM654). Ten naladí na rovnaký max. výkon 85 kW (115 k), max. krútiaci moment však poskočí z 260 na 280 Nm. Nový agregát by tak mal byť príjemnejší aj z užívateľského hľadiska. Logicky sa mení aj používaná dvojspojková prevodovka, z doteraz využívaného sedemstupňového Getragu Mercedes-Benz prezbrojuje na osemstupňový dvojspojkový „automat“ vlastnej konštrukcie.
Mercedes-Benz nie je prvý
Posledná evolúcia motora 1.5 dCi pochádza zo spoločného vývoja konštrukčných oddelení automobiliek Mercedes-Benz a Renault (často sa mylne uvádza, že ide o vývoj výlučne Renaultu) a rozhodne to nie je zlý motor. Spĺňa aj súčasné veľmi prísne emisné kritériá, v ťažších modeloch (teda pri vyššej záťaži) sa však ukazuje tienistá stránka malých motorov, ktorou je zvýšená produkcia niektorých sledovaných emisných parametrov. Za rozhodnutím opustiť motor 1.5 dCi môžu byť samozrejme aj iné dôvody (logistika, výrobné kapacity, cena a pod.), Mercedes-Benz každopádne nie je prvý, kto volí stratégiu upsizingu. Motor 1.6 TDI sa napríklad stal minulosťou aj v koncerne VW, kde ho masívne nahrádzajú novým agregátom 2.0 TDI Evo s rovnakým výkonom 85 kW (115 k). A podobných prípadov je vo svete súčasných automobilových spaľovacích motorov viac. Nižšie špecifické výkony, menej tepla v spaľovacích priestoroch a lepšie priebehy výkonových kriviek v kombinácii s emisne prijateľnejšími charakteristikami jednoducho prevážia výhody menšieho objemu a v praxi sa ukazujú ako výhodnejšie. A rovnako to platí aj pri agregátoch spaľujúcich benzín. Tak kto bude ďalší?