Tento týždeň Volvo oficiálne odhalilo modernizované SUV XC90 s mild a plug-in hybridným pohonom, pričom automobilka k tomu dodala, že bude aj na základe poklesu dopytu po čisto elektrických autách v Európe predávať vozidlá so spaľovacími motormi aj po roku 2030.

Zmena pôvodného plánu produkovať od začiatku budúcej dekády len batériové autá však neznamená, že by Volvo ustupovalo od uvádzania nových elektromobilov na trh. Už čoskoro preto (alebo napriek vývoju) predstaví dve veľké novinky, elektrické ekvivalenty modelov S90 a XC60.

O niečo dôležitejším modelom bude zrejme EX60, a to hneď z viacerých dôvodov. XC60 je dlhodobo najpredávanejším Volvom a je dosť možné, že podobné ambície budú mať Švédi aj v prípade elektrickej verzie s (oficiálne potvrdeným) označením EX60.

Druhým dôvodom je fakt, že batériová „šesťdesiatka“ bude postavená na novej pokročilej modulárnej platforme SPA3. Ide o hĺbkovo prepracované šasi SPA2 („dvojku“ ako prvá dostala EX90), pričom extrémne dôležitý pre Volvo je nielen hardware, ale aj kompletne použitý softwarový paket.

Zaujímavosťou SPA3 je mimoriadna škálovateľnosť. Tieto základy sú totiž dosť flexibilné na to, aby mohli poslúžiť technikom pri vývoji áut menších, ako je súčasná EX30 a zároveň väčších ako nová EX90!

Nemenej dôležitý je tiež fakt, že EX60 by mala využívať technológiu megacasting, ktorá je známa hlavne vďaka Tesle. Podrobnosti nájdete v staršom článku, to podstatné ale je, že tlakové odlievanie veľkých hliníkových celkov, ktoré sú súčasťou podvozka, respektíve celej platformy, významne znižuje výrobné náklady.

Posledným a nemenej dôležitým detailom je skutočnosť, že práve EX60 by mohla byť automobilom, ktorý sa od roku 2026 začne vyrábať v priemyselnom parku Valaliky, presnejšie povedané v aktuálne vznikajúcej továrni Volva južne od Košíc.

Tým však správy švédskej dcéry čínskeho koncernu Geely nekončia. Tento článok je totiž pretkaný oficiálnymi obrazovými upútavkami na novú elektrickú vlajkovú loď Volva nazvanú ES90 (opäť oficiálne potvrdené označenie).

Dorazí z Číny

Na presné technické parametre je samozrejme priskoro, vieme ale, že novinka dorazí v roku 2025, bude konkurovať modelom, ako je BMW i5, Audi A6 e-tron či Mercedes EQE a postavená bude na technických základoch na trh uvádzaného SUV EX90.

To znamená už spomínanú platformu SPA2, pravdepodobne tiež identickú batériu s celkovou kapacitou 111 kilowatthodín a výroba má prebiehať v Číne.

Nové Volvo ES90 bude mať podľa dostupných informácií dĺžku necelých päť metrov (4990 mm) a rázvor až 3102 mm, takže bude o čosi kratšie ako S90, ale vzdialenosťou náprav limuzínu so spaľovacími motormi prekoná o 41 mm.

Je tiež možné, že EX90 a ES90 budú zdieľať tiež motory, čo by znamenalo, že základný model dostane jeden vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 408 koní, zatiaľ čo štvorkolka s dvomi elektrickými jednotkami ponúkne 517 koní.

zdroj: Volvo, Autocar