Zavedenie mechanizmu umožňuje preveriť výrazne vyššie množstvo vozidiel. Jediná kamera dokáže skontrolovať 90 % dopravného prúdu na danom mieste. Disciplína vodičov sa kvôli kontrolnému systému zvýšila a tak rastie príjem z predaja e-známok.
Najvyšší predaj bol v kategórii ročných e-známok pre osobné vozidlá, do konca júla to bolo cca 950 tisíc kusov. 88% majiteľov ročných e-známok jazdí na autách so slovenskými značkami. Pre porovnanie, v prvých siedmich mesiacoch roka 2015 sa predalo zhruba 808 tisíc kusov ročných diaľničných nálepiek pre osobné vozidlá, čo znamená nárast o 15 %.
Ročné známky
Elektronizácia priniesla do života motoristov novú, pohodlnú možnosť nákupu diaľničných známok, a to cez web či mobilnú aplikáciu. Viac ako 40 % zákazníkov si pred jazdou po diaľnici zakúpi e-známku práve cez internet. 58,10 % motoristov využilo kamenné predajné miesta (čerpacie stanice a predajne na hraničných prechodoch). Len 0,49 % vodičov využilo pre nákup e-známky samoobslužné zariadenie.
Krátkodobé známky (10 a 30-dňové)
Do konca júla bolo predaných zhruba 1,6 milióna kusov krátkodobých e-známok. Z týchto 10-dňových a 30-dňových e-známok pre osobné vozidlá a prívesné vozíky bolo pre zahraničné EČV nakúpených asi 1 050 000 kusov e-známok, čiže zhruba 67 % z ich celkového množstva. Vlani sa počas rovnakého obdobia predalo 1,38 milióna kusov krátkodobých diaľničných nálepiek.
Najviac motoristov kupovalo diaľničnú známku na čerpacích staniciach. Obľúbený je aj predaj cez internet.
Elektronický systém je efektívnejší
Koniec zoškrabávania papierových známok nepriniesol len komfort a pohodlie motoristom, ale aj vyššie príjmy NDS. Štát nástupom e-známky ušetrí na tomto systéme ročne viac ako polovicu nákladov v porovnaní s klasickými diaľničnými nálepkami. Minulosťou sú totiž náklady na distribúciu a tlač nálepiek, ktoré boli vo výške 6,6% z výnosov z predaja diaľničných nálepiek, teda za rok 2015 predstavovali 3,9 milióna eur. Po novom NDS uhrádza spoločnosti SkyToll za poskytovanie služby 2,78 % z príjmov z predaja diaľničných známok.
Síce náklady na spustenie systému e-známok boli pre NDS nulové. Netreba zabúdať na to, že diaľničiari prevádzkujú vlastný kontrolný systém zložený z kamier a špeciálnych mobilných hliadok. Predpokladaná výška celkovej investície na kontrolný systém je na úrovni 3 mil. eur. Ročné prevádzkové náklady odhaduje NDS na 300-tisíc eur.
NDS prostredníctvom tohto kontrolného systému vyhodnocuje, či dané vozidlo má alebo nemá uhradenú e-známku. Zavedenie mechanizmu umožňuje preveriť výrazne vyššie množstvo vozidiel. Jediná kamera dokáže skontrolovať 90 % dopravného prúdu na danom mieste. Disciplína vodičov sa kvôli kontrolnému systému zvýšila. V prípade jazdy bez e-známky im totiž hrozí pokuta. Tie mimochodom nechodia motoristom dodnes. Pritom už prvý deň prevádzky (1. februára 2016) ich bolo na spoplatnených úsekoch viac ako 6000 neplatičov.
Ako prebieha kontrola e-známok?
Zoznam zakúpených e-známok od SkyTollu porovnávame s databázou EČV, ktoré kamery NDS zachytili. Tieto informácie priebežne poskytujeme do Jednotného informačného systému cestnej dopravy, ktorý je v správe ministerstva dopravy. Systém určí, či k zaznamenanému EČV existuje alebo neexistuje e-známka, alebo či je EČV oslobodené od úhrady e-známky.
V prípade, že pre EČV existuje v danom dni platná e-známka tak sa záznam ďalej nerieši. Ak sa však vráti späť do kontrolného systému informácia, že k EČV neexistuje v danom dni platná e-známka, kontrolný systém si vyžiada fotodokumentáciu prejazdu vozidla a spracuje záznam o kontrole vozidla. Skontrolovaný záznam o kontrole vozidla odchádza do evidencie správnych deliktov. Následne na základe skompletizovaných informácií systém vygeneruje v mene Okresného úradu Rozkaz o uložení pokuty.