S novou technológiou sa aktuálne pochválilo BMW, ktoré s ňou momentálne pracuje na 19 modeloch M4 Coupé v továrni v Dingolfingu, odkiaľ pochádzajú i prvé fotografie. Necelá dvadsiatka áut dostane kontrastné dvojfarebné lakovanie na kapote a veku batožinového priestoru. Za vývojom nových lakovacích robotov však stojí niekto iný – konkrétne nemecká spoločnosť Dürr Systems AG.
Svoju novinku nazvali EcoPaintJet a vo svojej podstate ide o veľmi presné nanášanie farby s ostro definovanými kontúrami. Vďaka ich nápadu sa majú výrazne skrátiť časy potrebné k aplikácii laku, pretože pri tom odpadá proces maskovania.
Zástupcovia firmy Dürr tvrdia, že ich systém môže byť zaradený priamo do už fungujúcej lakovacej linky, alebo je pochopiteľne možné vytvoriť samostatné oddelenie zamerané na individualizáciu áut pre zákazníkov.
Prúd namiesto mikro-kvapiek
Kým klasický lakovací robot rozprašuje farbu na mikro-kvapky s pomocou hlavice rotujúcej rýchlosťou 35 až 55 tisíc otáčok za minútu a farba priľne k plechom aj vďaka elektrostatickému efektu, EcoPaintJet funguje inak. Na spodnej strane jeho aplikátora je 50 miniatúrnych otvorov s priemerom 0,1 milimetra, pričom farba je na povrch aplikovaná zo vzdialenosti troch centimetrov.
Druhý systém spoločnosť Dürr dostal názov EcoPaintJet Pro a rozdiel je v tom, že Pro dokáže každý jeden otvor (alebo drobnú trysku) samostatne otvárať či zatvárať. Kým v prvom prípade je táto technika vhodná na nanášanie lakov v rámci veľkých plôch, s verziou Pro si môžete trúfnuť aj na zložitejšie obrazce, ako je napríklad nápis M4 na zadnej kapote nového BMW.
Samozrejme podobné vzory bolo možné na karosérii vytvárať aj doteraz, ako sme ale už spomínali, pred procesom lakovania bolo nutné karosériu ručne zamaskovať a zároveň presne namerať pozície jednotlivých obrazcov, aby neboli nakrivo. Táto práca pri použití technológie EcoPaintJet Pro odpadá, pretože farbu nielen nanesie, ale pred jej aplikáciou lakovaný povrch oskenuje.
BMW tvrdí, že touto technológiou neušetrí len na práci, ale tiež značné množstvo energií. Podľa automobilky až 6000 MWh za zhruba 7000 pracovných hodín a k tomu 2000 ton CO2 ročne. Momentálne však prebieha testovací režim a spomínané modely M4 Coupé budú slúžiť vo vlastnom vozovom parku firmy. Sériovo bude lakovací proces EcoPaintJet Pro spustený už v priebehu budúceho roka.