V kurze je všetko, čo má prívlastok "eco".
Údaje agentúry EEA hovoria o tom, že v minulom roku sme na starom kontinente kupovali nové autá s priemernou produkciou CO2 127 g/km. V porovnaní s predošlým rokom došlo k poklesu o 5,2 g/km. V roku 2013 pribudlo v Európskej únii 11,8 milióna nových osobných automobilov, ktoré sú o 4 % účinnejšie ako tie, ktoré sme kupovali v roku 2012. Len pre porovnanie. Predaj nových áut medziročne stále klesá od roku 2007, kedy Európania kúpili 15,5 milióna áut.
Najekologickejší sú Holanďania (109 g/km), za nimi nasledujú Gréci (111 g/km) a na treťom mieste skončili Portugalci (112 g/km). My Slováci sme na tom o niečo horšie. Ekológia nás až tak netrápi. V roku 2013 sme kúpili 66 000 nových automobilov, ktoré na jednom kilometri priemerne vyprodukujú 135,2 g CO2.
Najhoršie sú na tom však krajiny východnej Európy. Tretie miesto do konca obsadili Bulhari (142 g/km) a neekologické prvenstvo si odniesli Estónci a Lotyši (147 g/km).
Zvyšovanie ekologickosti nových vozidiel nie je len o uvedomelosti všetkých Európanov. Veľký vplyv zohráva štátna podpora a hra s oficiálnymi číslami.
Niektoré údaje zo štatistiky sú vytrhnuté z kontextu.
Slováci však obľubujú aj ťažké (a veľké?) autá. Kým nové auto v Holandsku priemerne váži 1288 kg, na Slovensku až 1415 kg. Medziročne však priemerná hmotnosť vozidiel stúpla. EEA tvrdí, že sa tak stalo najmä kvôli tomu, že ľudia kupujú viac vozidiel s dieselovými motormi, ktoré sú síce ťažšie, no produkujú menej emisií.
Čerešnička na záver. V porovnaní s rokom 2010 dnes kupujeme autá, ktoré majú o 10 % efektívnejšie motory. Dosť bolo však prepisovania oficiálnych čísel a pozrime sa na to z iného uhla pohľadu. Údaje o emisiách reprezentujú oficiálne čísla udávané výrobcami. Tie sú však od reality veľmi ďaleko. Osobne si nemyslím, žeby ľudia v porovnaní s rokom 2010 chceli kupovať autá, ktoré produkujú o 10 % menej emisií. V tomto prípade ide len o hru s číslami. Zaujímavé by bolo pozrieť sa na reálnu spotrebu vozidiel v roku 2010 a dnes. Tento prieskum je však nerealizovateľný.
Rovnako rozdiel medzi starými členmi únie a novými nevznikol kvôli tomu, že obyvatelia východnej a strednej Európy sa radi obklopujú štipľavým dymom. Holandsko dosiahlo tak dobré výsledky najmä kvôli tomu, že miestna vláda poskytuje majiteľom ekologických áut daňové úľavy.
Svedčí o tom aj fakt, že v minulom roku sme v únii zaregistrovali približne 24 tisíc elektromobilov a 31 tisíc plug-in hybridov. V porovnaní s rokom 2012 ide o 71% nárast.
Zdroj: sme.sk
Prečítajte si aj: Šéf Fordu tvrdí, že Európska únia dvojnásobne predražuje autá