Naftové motory produkujú oveľa viac škodlivín, ako uvádzajú oficiálne čísla.
Medzinárodná rada pre ekologickú dopravu (ICCT) sa zamerala na reálnu produkciu oxidov dusíka dieselových motorov. Áno, legendárny oxid uhličitý išiel tento raz bokom. Aktuálne platná európska norma EURO 6 povoľuje vozidlám s naftovým motorom na jeden kilometer vyprodukovať 80 mg oxidov dusíka.
Limit splnilo len jedno auto
Limit v reálnom svete splnilo len jedno jediné testované auto. Štúdia, bohužiaľ, neuvádza, ktoré autá na zisťovanie stavu použila. Vieme len to, že medzi nimi bol napríklad Mercedes triedy C alebo Citroën C4 Cactus. V jednom prípade dokonca emisie NOx prekročili normu 25 násobne na hodnotu 2000 mg/km. Priemer štúdie sa však ustálil na 560 mg/km, teda sedemkrát viac, ako dovoľuje únia.
Automobilky musia na trh dostať nové motory. Keďže únia nastavuje prísne limity, výrobcovia ich musia splniť. Môžeme teda povedať, že v skutočnosti dochádza k obchádzaniu emisných noriem, ktoré takto strácajú zmysel.
Motory často vznikajú s hlavným cieľom splniť limity.
Napriek tomu, že nepoznáme presne, o aké testovacie autá išlo, vieme aspoň indície. Štúdia pracuje s údajmi, ktoré jej organizátori zozbierali počas 6400 kilometrov. Tachometre vozidiel ukazovali 200 až 63 tisíc najazdených kilometrov. Zisťovanie neprebiehalo v laboratóriu ale na ceste.
Ekologické normy sú nám teda zbytočné. Automobilky ich splnia za každú cenu. Napomáha im k tomu európsky testovací cyklus NEDC. Výrobcovia postavia motory tak, aby čo najlepšie obstáli v danom laboratórnom teste. A že na ceste to už nie je ono? To nikomu nevadí. Možno by pomohlo zreálnenie testov, alebo úplne iný prístup k danému problému.
Zdroj: theicct.org
Prečítajte si aj: Priemerná spotreba je mýtus. Automobilky klamú legálne takto