Biopalivá sa v menšom pomere primiešavajú do tradičných fosílnych palív, teda do benzínu a nafty, už pomerne dlho. Ich výhodou sú nižšie emisie skleníkových plynov a môžnosť výroby priamo na Slovensku, z našich dopestovaných plodín, uvádza Združenie pre výrobu a využitie biopalív. Jedným z prínosov je aj možnosť zredukovať závislosť na dovoze ropy zo zahraničia – to sa ukazuje ako dôležitý faktor v rámci súčasnej napätej situácie po vypuknutí vojny na Ukrajine.
Čerpacia stanica Solar 2009 na Trnavskej ceste v Leopoldove najnovšie ponúka bionaftu B30 s vysokým podielom biozložky, avšak tá rozhodne nie je vhodná pre všetky autá – motoristi si musia „kompatibilitu“ overiť priamo pre daný konkretný model v prevádzkovej príručke či na uzávere palivovej nádrže. Až 30-percentný podiel biozložky je totiž výrazne vyšší ako dnešný štandard, ktorý sa v prípade nafty pohybuje na úrovni okolo 7 percent.
„V súčasnosti umožňujú tankovať palivo B30 niektoré naftové motory napríklad od výrobcov Peugeot, Citroën, DS či Opel,“ upozorňuje združenie v tlačovej správe, ktorú prebrala agentúra TASR.
V Leopoldove otvorili tento týždeň prvú čerpačku ponúkajúcu ekonaftu B30.
„Neexistuje jedna správna odpoveď, ktoré je alternatívne palivo budúcnosti. Otázka vôbec nestojí tak, či nejakú pomyselnú súťaž vyhrá elektromobilita, vodík alebo biopalivá. Myslíme si, že najlepšie sa rozhodne spotrebiteľ, ktorý zoberie do úvahy mnohé kritériá,“ povedal predseda predstavenstva Envien Group Robert Spišák s tým, že ide o praktické otázky, ako je napríklad účel využitia vozidla.
Spišák uviedol, že ekonafta B30 bude najskôr vyhradená „prednostne pre našu flotilu a flotilu našich dodávateľov a odberateľov“. V neskorších fázach bude mať príležitosť natankovať tento diesel aj širšia verejnosť, spresnil.
Ekonafta B30 bude najskôr dostupná prednostne pre vybrané firemné flotily áut, neskôr i pre širšiu verejnosť.
Ekopalivá majú podporu štátu
„Poslednú dekádu sledujeme všade na svete, v EÚ, ale aj na Slovensku, tlak na znižovanie emisií skleníkových plynov," okomentoval príchod ekonafty štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť.
„Komerčné firmy a priemysel sa musia prisposobovať tomu, aby znižovali emisie skleníkových plynov,“ dodal Kmeť s tým, že aj Slovensko sa prihlásilo k cieľu dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, pričom práve doprava je jedným z najväčších znečistovateľov.
Slovenská vláda tento rok schválila vyšší podiel biozložky v benzíne. Slovenskí motoristi sa s istotou musia pripraviť na používanie paliva, v ktorom narastie podiel povinnej biozložky z terajších 8,2 % na minimálne 11,4 % jeho energetickej hodnoty. Stať sa tak musí najneskôr do roku 2030. Nové spaľovacie motory by si s tým mali poradiť, staršie budú mať problém. Viac v samostatnom článku.
Zdroj: TASR