„Aby sa postupne rozširovala sieť tankovacích staníc, ktoré budú mať napríklad palivo B30 v ponuke (podobne ako novo otvorená čerpačka v Leopoldove, pozn. red.), je v prvom rade potrebné zatraktívniť ho z hľadiska ceny. Zo strany štátu vnímame priestor na odstránenie určitých bariér v regulačnom prostredí tak, aby boli palivá s vyšším obsahom biozložky konkurencieschopné voči fosílnym alternatívam,“ hovorí Vincent Nemček zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív.
Nižšie dane ako riešenie
Ak zostaneme pri využívaní fosílnych palív ako doposiaľ, hrozí, že Slovensko nesplní dohodnuté ciele: ako krajina sme sa prihlásili k záväzku dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, pričom práve doprava je jedným z veľkých znečistovateľov.
Palivári preto hovoria o masívnejšom rozšírení ekopalív, ktoré by mohli byť v budúcnosti využívané spolu s vozidlami na elektrický pohon a vodíkom. Ako jedno z možných opatrení na ich podporu Nemček spomína daňové zvýhodnenie. Odborníci na biopalivá spomínajú príklad Francúzska, ktoré už dnes motivuje k zvyšovaniu podielu obnoviteľných zdrojov v doprave práve formou daňových úľav.
Nižšie daňové sadzby na nízkohouhlíkové palivá majú i podporu Európskej komisie. V Bruseli by chceli, aby daňové sadzby na jednotlivé palivá lepšie odrážali ich vplyv na životné prostredie.
Inšpirácia z iných krajín
Združenie pre výrobu a využitie biopalív vidí aj iné riešenie, ktoré sa takisto využíva v zahraničí a jeho výhodou je, že štát neprichádza o príjmy z daní. Týkalo by sa vybraných firiem, ktoré musia do dopravy uvádzať stanovené minimálne množstvo obnoviteľných zdrojov energie. Ak by jedna firma napríklad vo veľkom nasadzovala palivá s biozložkou, dokázala by svoje nadbytočné plnenie – nad stanovené minimá – ponúknuť inej spoločnosti, ktorá by inak ciele nesplnila a hrozila by jej mastná pokuta.
Takéto započítavanie prebytku energie z obnoviteľných zdrojov súčasné zakony na Slovensku neumožňujú. „Práve tento mechanizmus už dnes funguje vo viacerých európskych krajinách – napríklad v Holandsku – a ďalšie sa ho chystajú zavádzať. Jeho veľkou výhodou je to, že štát sa vyhne výpadku príjmov ako pri znížení spotrebnej dane a povinné subjekty budú mať k dispozícii účinný nástroj, ako plniť záväzky Slovenska v oblasti dekarbonizácie dopravy,“ uzatvára Nemček.
Aj bez podpory štátu vidno prvé kroky v rámci bionafty. Čerpacia stanica Solar 2009 na Trnavskej ceste v Leopoldove už skôr počas roka začala ponúkať diesel B30 s vysokým podielom biozložky. Ten však rozhodne nie je vhodný pre všetky dnešné autá – motoristi si musia „kompatibilitu“ overiť priamo pre daný konkretný model v prevádzkovej príručke či na uzávere palivovej nádrže. Až 30-percentný podiel biozložky je totiž výrazne vyšší ako dnešný štandard, ktorý sa v prípade nafty pohybuje na úrovni okolo 7 %.