Aby sme náhodou neobjavovali Ameriku, toto nie je prvá ponuka elektromobilov „na pultoch“ Lidlu. Nemecký diskont pred pár mesiacmi ponúkol pre domácich zákazníkov v spolupráci s firmou Like2Drive ročný prenájom Nissanu Leaf. Zaplatili ste 279 eur na mesiac a následne za vami išli len náklady na dobíjane či vodu do ostrekovačov.
Výhoda? Like2Drive ponúka Leafy za bežnú taxu 329 eur. Nevýhoda? Ak to tak môžeme nazvať, potom fakt, že ste sa zaviazali najazdiť ročne maximálne 10 tisíc kilometrov. Čokoľvek nad vás vyšlo na 19 centov za kilometer. Ročná úspora predstavovala 600 eur a navyše bol tento program evidentne dosť atraktívny. „Máme 50 objednávok denne,“ priznal svojho času jeden zo zamestnancov Like2Drive časopisu Auto Bild.
Niet divu, že Nissany boli veľmi rýchlo rozobrané a ešte menej asi prekvapuje, že táto ponuka mala pokračovanie. Záver predchádzajúcej vety v minulom čase pritom nie je náhodný, ani chybou. Lidl totiž ponúkol zvýhodnený prenájom ďalšieho, tentokrát malého čínskeho elektromobilu a 100 kusov zmizlo ako švihnutím čarovného prútika. Akcia mala trvať od 27. júna do 10. júla, Elaris Finn (tak sa auto volá) však bol rozobraný v priebehu pár dní. Ako je to možné?
Malá dvojdverová krabička možno vyzerá ako jedno z tých kurióznych mini pre násťročných, ktoré majú obmedzenú maximálnu rýchlosť na 45 kilometrov za hodinu, v skutočnosti je však Finn trochu iná sorta.
Túto hračku s dĺžkou len 2871 mm, šírkou 1563 mm, výškou 1568 mm a rázvorom 1765 mm poháňa elektromotor s výkonom 48 koní, a to jej v kľude stačí na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 115 kilometrov za hodinu.
Nie je pritom práve najľahšia. Pohotovostná hmotnosť Elarisu, ktorý je vlastne preznačkovaným modelom Zotye Zhima E30, vychádza na 930 kg, má však lítiovo-iónové akumulátory s kapacitou 32 kWh, čo je ekvivalent približne dvanásť a pol litra benzínu. Podľa starej metodiky to stačí na nejakých 300 km, Auto Bild dodáva, že reálne auto zvládne cirka 200 km. A navyše jeho obvody zvládajú nabíjačku s výkonom 30 kW, takže v priebehu hodinového nákupu môže byť Finn nabitý. Teda za predpokladu, že nájdete voľnú zásuvku.
Rovnako diskutabilná bude asi i bezpečnosť, ale autíčko má 14-palcové hliníkové disky, diódové svetlá, bezkľúčový prístup, 12-palcový dotykový displej s navigáciou, bluetooth, konektor USB, parkovaciu kameru, klimatizáciu, kožou čalúnený volant, koženkové sedačky, dva airbagy, okná v elektrike a... a Nemcom to zatiaľ zjavne stačí. A cena?
Ak by ste si chceli toto auto kúpiť pre seba, vyjde vás na 20 330 eur, mínus 6000 eur, ktoré vám Nemecko v tejto chvíli priklepne ako bonus. To je 14 330 eur, alebo tiež o 4670 eur menej, ako dnes zaplatíte za najlacnejší elektromobil na trhu, ktorým je Dacia Spring. Ak ale budete chcieť podobnú výbavu, bude drahšia o skoro 6400 eur.
Lidl však toto auto opäť nepredával, ale len prenajímal. Teda oslovil predovšetkým tých, ktorí si chceli čínske elektro len vyskúšať. Podmienky pritom boli podobné ako v prípade Nissanu, akurát cena bola ešte nižšia. Takže prenájom na rok, obmedzenie na 10 tisíc km (alebo potom 19 c/km) a mesačná platba 222 eur. Ak zarábate tisícku či menej, je to samozrejme veľa. S priemerným nemeckým zárobkom okolo 4000 eur mesačne je to však už zaujímavé.