Dacia to opäť vzala pekne od podlahy, svoj prvý elektrický model Dacia Spring Electric totiž navrhla ako multifunkčný elektromobil schopný slúžiť na niekoľkých trhových frontoch naraz, pričom sa Rumuni netaja ambíciou, že ním chcú spôsobiť rovnakú revolúciu ako pred 15 rokmi s prvým Loganom. Podarí sa im to? Zatiaľ to vyzerá ako krok správnym smerom, útočia totiž znova predovšetkým na dostupné ceny, úprimnosť a účelovú skromnosť prispôsobenú požiadavkám doby.

Z domácej zásuvky 230 V Daciu nabijete za 14 hodín, na rýchlonabíjačke ste na 80 % kapacity za hodinku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Tri základné línie

Elektrická novinka z dielní Dacie sa na trh dostane v troch verziách. Prvou bude klasický elektromobil určený aj pre náročnejších zákazníkov vyžadujúcich štýlovú mestskú a prímestskú mobilitu so všetkými praktickými a komfortnými vymoženosťami. Skrátka, auto pre bežný trh. Fabrika si však veľa sľubuje aj od ďalších dvoch verzií so špecifickým určením. Prvou z nich je elektrické Cargo, teda dvojmiestna úžitková verzia (u nás známa ako N1) s ochrannou mrežou oddeľujúcou nákladový priestor určená pre kuriérske služby a ekologický rozvoz najmä v husto osídlených aglomeráciách. Jej prepravná kapacita je 800 l a 325 kg užitočného zaťaženia pre náklad. Náročnej a špecifickej prevádzke má byť prispôsobená výbava aj zariadenie kabíny, fabrika však nezabúda pripomenúť ani priemer otáčania len 9,6 m, vďaka ktorému má ísť o mimoriadne obratné vozidlo. Poslednou verziou je Dacia Spring Electric určená špeciálne pre zdieľanú mobilitu, teda auto prispôsobené na ťažkú prevádzku, pri ktorej ide z ruky do ruky a kladú sa zvýšené nároky na odolnosť kabíny a jej ľahké udržiavanie v čistote. Táto verzia dostane aj ďalšie, zatiaľ nešpecifikované úpravy. Zdá sa, že Dacia teda odhaľuje ďalšie eso v rukáve, takto širokospektrálne prispôsobené autá na rôzne účely priamo z výroby zatiaľ nikto neponúkol. V kombinácii s dostupnou cenou by to mohlo naozaj fungovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Upravený Renault

Z technického hľadiska ide v podstate o upravený elektrický Renault K-ZE, vonkajšie rozmery Dacie sú 3734 x 1770 x 1516 mm, rázvor osí kolies má hodnotu 2423 mm, jej karoséria dostala po obvode celú armádu praktických ochranných plastov a svetlá výška auta je 150 mm (v najnižšom bode podvozka).

Na bežné účely by mal stačiť aj kufor so základným objemom 280 l (po sklopení zadného opersdla narastie na 600 l). Z technických parametrov stojí za pozornosť max. výkon 33 kW (45 k), trakčná batéria s kapacitou 26,8 kWh a max. rýchlosť veľmi solídnych 125 km/h. Dobíjať ju môžete tromi spôsobmi, najdlhšie, 14 hodín to potrvá z domácej siete 230 V, pomocou wallboxu s výkonom 3,7 kW to zvládnete za 8,5 hodiny, pri dobíjacom výkone 7,4 kW dokonca za 5 hodín. Spring sa však dokáže nabíjať aj na DC rýchlonabíjačke (30 kW), kde sa na 80 % kapacity dostane za hodinu. Normovaný dojazd auta je 225 km (WLTP), v mestskom cykle dokonca 295 km (WLTP).

Kufor Dacie Spring má objem 280 l, po sklopení operadla narastie na 600 l.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Svojimi výkonmi ani číselnými údajmi Dacia Spring dieru do sveta super elektromobilov rozhodne neurobí, jej silnou stránkou má byť skôr dostupná cena a schopnosť nenápadnej služby omnoho širšej skupine zákazníkov, než majú súčasné špičkové, no príliš drahé elektrické autá. Výsledná cena zatiaľ nie je známa, no je takmer isté, že pôjde o cenovo najdostupnejší „rodinný“ elektromobil na trhu. Jeho objednávky sa majú spustiť už začiatkom roka 2021.