SUV je s elektrickou budúcnosťou nekompatibilné, myslí si Vincent Cobée a dodáva, že práve preto je ich zánik nevyhnutný. „Svet SUV skončil, aj keď súčasné predajné čísla zatiaľ nedávajú mojim slovám za pravdu.“
Generálny riaditeľ Citroën tým naznačuje fakt, že aktuálne tvoria „športovo-úžitkové vozidlá“ v Európe približne 50 percent všetkých registrácií nových áut. Je ale presvedčený, že tento trend sa čoskoro zmení a tvrdí, že aj to je dôvod, prečo jeho značka prišla na trh s modelom C4 X.
Šéf Citroënu si myslí, že toto by mohla byť náhrada sučasných SUV - napríklad zodvihnuté sedany.
Novinka Citroënu je málo obvyklý zodvihnutý sedan s pohonom predných kolies, teda bez debaty crossover, ktorý má nepochybne nižší odpor vzduchu ako klasické SUV. „Nevyhovujúca aerodynamika má na dojazd elektromobilu masívny vplyv. Kľudne môžete stratiť až 50 kilometrov. A ak by sme porovnali sedan s SUV, bavíme sa o rozdiele v dojazde 60, 70 až 80 kilometrov,“ vysvetľuje Cobée.
V dnešnej dobe automobilky riešia tento problém použitím väčšej batérie, ktorá ale zvyšuje hmotnosť. Ako príklad používa šéf Citroënu BMW iX, ktoré podľa neho hravo zatieni menší a obratnejší model i4 s menším a tým pádom i ľahším akumulátorom. Cobée ale hovorí, že v budúcnosti môže byť snaha automobiliek riešiť vysokú hmotnosť vozidla väčšou baterkou komplikovaná.
Podľa Vincenta Cobéeho majú takéto elektromobily o 50 až 80 km lepší dojazd ako podobne veľké SUV s rovnako veľkou batériou.
„Ľudia (Cobée má zrejme na mysli politikov a úradníkov – pozn. red.) začnú veľkosť a hmotnosť batérií obmedzovať prostredníctvom daní, stimulov, regulácií či snahou zahanbiť majiteľov takýchto áut,“ upozorňuje generálny riaditeľ Citroënu a v súvislosti s tým stojí za zmienku skutočnosť, že Francúzsko sa vážne chystá ísť cestou zdanenia vozidiel podľa hmotnosti. „Segment malých áut zabili regulácie, veľké SUV zlikviduje aerodynamika a váha,“ konštatuje.
Vincent Cobée si myslí, že zmena príde aj vďaka tomu, ako budú tieto automobily vnímané. Kým pred piatimi či desiatimi rokmi boli veľké crossovery či SUV pri ceste do školy s deťmi symbolom postavenia, dnes na vás niektorí pozerajú takmer ako na teroristu, pripomína šéf francúzskej firmy.
SUV na baterky nie je zelené
„Zvyšovanie hmotnosti je neprijateľné,“ hovorí Cobée. „V 70. rokoch auto vážilo 700 kg, dnes má priemerné auto 1300 kg a zajtra bude mať okolo dvoch ton. Takže spotrebujeme trikrát viac zdrojov na poskytnutie rovnakej služby, len aby sme boli ,zeleníʻ.“
Nákup auta s veľkou batériou využívanou len príležitostne prirovnáva k chodením do kancelárie s veľkým turistickým batohom. Je to podľa neho nezmysel a Citroën sa preto chce sústrediť na menšie akumulátory a zásadné vylepšenie infraštruktúry i plánovania ciest, pričom v prechodnom období chce automobilka pre zákazníkov s elektromobilmi pripraviť systém krátkodobých pôžičiek klasických vozidiel so spaľovacím motorom.
zdroj: Auto Express