Doteraz to mohlo vyzerať, že BMW vidí budúcnosť len v klasických elektromobiloch poháňaných batériami, realita je však samozrejme vždy o niečo zložitejšia, ako sa zdá. Aby sme boli konkrétni, je fér pripomenúť, že mníchovská značka koketuje s vodíkovým pohonom už viac ako 40 rokov. Jej prvý pokusom bolo BMW 520h z roku 1979, spočiatku však prototypy využívali vodík ako bežné palivo – inak povedané, horel v upravených spaľovacích motoroch.
To nebol práve najefektívnejší spôsob jeho využitia, účinnosť bola asi len 20 až 30 percent, navyše sa vodík skladoval v kvapalnom stave, takže autá museli mať špeciálne kryogénne nádrže. Kvapalný vodík sa s veľkou pravdepodobnosťou do áut vďaka pokročilým technológiám zase vráti, v súčasnosti je však lepšie zvládnuté jeho skladovanie v plynnom skupenstve pri tlaku až 700 barov a namiesto spaľovania nám vyrába elektrickú energiu v palivovom článku.
BMW vyvinulo vlastný palivový článok už v roku 1997, od roku 2013 však spolupracuje s Toyotou, ktorá má na tomto poli obrovské skúsenosti. A práve na základe tejto spolupráce mohlo vzniknúť aj nové vodíkové SUV s označením iX5 Hydrogen.
Ako naznačuje jeho názov, stojí na základoch modelu X5 a v roku 2019 mu predchádzala prakticky rovnako vyzerajúca koncepčná štúdia s názvom BMW i Hydrogen NEXT. Ak máte pocit, že Nemci v priebehu dvoch rokov dotiahli tento stroj do sériovej podoby, musíme váš optimizmus trochu schladiť.
iX5 Hydrogen je zatiaľ len prototyp, ktorý chce automobilka predviesť v praxi návštevníkom chystaného autosalónu IAA Mobility 2021 v Mníchove. Malá flotila predprodukčných vozidiel bude následne do konca roka 2022 slúžiť ako testovacie laboratórium a na propagačné účely. A čo bude potom?
Len za predpokladu, že...
BMW je vo svojom vyjadrení trochu záhadné. Namiesto jasne deklarovaného zámeru hovorí, že „by v budúcnosti mohla ponúkať aj vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami“. Ak sa pýtate, na čom mníchovské rozhodnutie stojí, tak sme viacerí, koho to zaujíma. Možná produkcia má však niekoľko podmienok. „Táto technológia môže doplniť naše portfólio za predpokladu, že bude vodík vyrábaný z obnoviteľných zdrojov a bude k dispozícii potrebná infraštruktúra. Potom môžeme uspokojiť potreby zákazníkov, ktorí nemajú prístup k nabíjaniu, často jazdia dlhé trasy, alebo chcú vysokú mieru flexibility,“ píše BMW vo svojej tlačovej správe.
Chápeme. Akurát nám tento postoj pripadá trochu alibistický. Infraštruktúra i efektivita výroby vodíka sa bude vyvíjať aj v závislosti na tom, koľko automobiliek sa do tohto programu zapojí. Vyčkávacia taktika naopak môže tento trend len spomaľovať. Poďme však späť k iX5 Hydrogen.
BMW upozorňuje, že špecifické prvky pre tento konkrétny model boli vyrobené pomocou 3D tlače. A bez zaujímavosti nie sú ani trojfarebné aerodynamické 22-palcové disky obuté do pneumatík Pirelli vyrobených z prírodného kaučuku a umelého hodvábu Rayon, ktorý vzniká z celulózovej drevenej hmoty.
Samotný palivový článok má výkon 125 kW, teda 170 koní, a je zásobovaný dvomi tlakovými nádržami vyrobenými z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Dokážu uskladniť šesť kilogramov vodíka pri tlaku 700 barov a ich naplnenie netrvá viac ako tri až štyri minúty.
Elektromotor pochádza z vývoja techniky použitej v BMW iX a na palube sú tiež trakčné akumulátory slúžiace na ukladanie prebytkov elektrickej energie z palivového článku či rekuperácie a zároveň pokrývajú výkonové špičky pri akcelerácii. Podľa tvorcov dokáže článok spoločne s batériami dodať elektromotoru systémový výkon až 275 kW (374 koní), presné technické údaje elektrickej jednotky či údaje o dynamike však automobilka neuvádza.
zdroj: BMW