Čínske elektromobily trpia kvôli novým clám

Stellantis a Leapmotor odmietli ku veci poskytnúť oficiálny komentár. Zmena výrobných plánov zo strany spoločného podniku bola urobená po tom, čo čínska vláda dala inštrukcie automobilkám, aby zastavili veľké investície v európskych krajinách, ktoré podporili uvalenie ďalších ciel na čínske elektromobily. To je aj prípad Poľsko.

Leapmotor a Stellantis predstavili pripravovaný elektromobil B10 na Parížskom autosalóne 14. októbra a obe automobilky hovorili o míľniku ich partnerstva. Podľa medializovaných informácií sa očakáva, že by sa mal predávať za cenu do 30 tisíc eur.

Poľsko je však medzi desiatimi členmi EÚ, ktoré podporili rozhodnutie EÚ uvaliť clá až do výšky 45 % na importované elektrické vozidlá vyrobené v Číne. Päť krajín EÚ, vrátane Nemecka a Slovenska, sa postavilo proti clám a 12 ďalších členských štátov sa zdržalo hlasovania, ktoré napokon schválilo clá. Tie už medzičasom vstúpili do platnosti.

Výroba elektrických áut a spory s Pekingom

Stellantis a Leapmotor zatiaľ nepotvrdili, kde bude elektrické SUV B10 definitívne vrábané, a nie je jasné, či v rozhodnutí zrušiť plánovanú výrobu v Poľsku zohrali úlohu aj iné faktory okrem tlaku Pekingu na čínske automobilky.

Závod Stellantisu v poľskom meste Tychy vyrába kompaktný elektromobil T03 s komponentmi dovážanými z Číny. Nie je pritom jasné, či sa aj výroba T03 stane taktiež predmetom revízie a či prípadný plán ovplyvní pracovné miesta. Každopádne, štart čínskej značky Leapmotor na euróspkom trhu naberá na obrátkach. Zatiaľ čo zákazníci si preberajú prvé vozidlá elektrického mestského modelu T03, postupne sa na trh dostáva aj rodinné SUV segmentu D s označením C10.

Čo sa týka kompaktného SUV segmentu C s modelovým názvom B10, to bude uvedené na európsky trh už v budúcom roku, ubezpečil Stellantis v dnešnej tlačovej správe. Elegantný model B10 je postavený na architektúre LEAP 3.5 od spoločnosti Leapmotor. Ide o integrovanú platformu, ktorá ponúka moderné funkcie, ako sú pokročilé asistenčné systémy pre vodičov, prispôsobiteľný digitálny kokpit a inteligentné jazdné funkcie.

Výroba v Nemecku, ktoré je jednou z alternatív zvažovaných pre nový elektromobil, by bola drahšia ako v Poľsku. Platí to najmä čo sa týka nákladov na energie a pracovnú silu. Generálny riaditeľ Stellantis Carlos Tavares si myslí, že partnerstvo s Leapmotor a model B10 sú spôsobom, ako ponúknuť technologicky pokročilé a cenovo dostupné elektrické vozidlá zákazníkom mimo Číny.

Zdroj: Reuters