Fiat rovnako ako všetky ostatné automobilky dnes bojuje predovšetkým s prísnou emisnou reguláciou zo strany EÚ a viac ako na očakávania zákazníkov sa pri skladbe svojho modelového portfólia musí sústrediť na čo najnižšie flotilové emisie. Práve tie stáli za rozhodnutím ponúkať nový elektrický Fiat 500 výlučne ako elektromobil. Veď už jeho benzínové verzie patrili medzi „lepší“ tovar a zákazníci zaň boli vždy ochotní platiť viac, než za konkurenčné malé autá. Tak prečo si nepriplatiť aj za ešte štýlovejší a „zelenší“ elektrický Fiat 500? Ak by plán vyšiel, štýlový elektromobil by automobilke krásne znížil flotilové emisie na potrebnú úroveň. Ako sa však ukázalo, niekde sa stala chyba.
Popri novom elektromobile Fiat ponechal vo výrobe aj benzínové verzie Päťstovky. Darí sa aj jej športovým verziám Abarth.
Odtiaľ, potiaľ
Viac ako dvojnásobná cena elektrickej verzie v porovnaní s benzínovou Päťstovkou je na zákazníkov pravdepodobne veľa, elektromobily sa tak množia na skladoch a u zákazníkov končia skôr jeho verzie na benzín. Fiat totiž tušil, že elektrický Fiat asi lámať predajné rekordy nebude, a tak ponechal vo výrobe aj jeho benzínovú verziu, ktorá je schopná vytvárať potrebný finančný zisk. A tú si od spustenia paralelného predaja obidvoch verzií vybralo 10 krát viac zákazníkov. Automobilka preto zvažuje obrat v taktike.
Najlacnejší Fiat 500e na oceľových diskoch stojí na Slovensku 23 800 eur. Za špičkovú verziu La Prima (na obr.) dáte 34 900 eur.
Bude z neho hybrid?
Pri uvádzaní elektrického Fiatu 500 na trh automobilka tvrdila, že je postavený výlučne ako elektromobil a ním aj zostane. Šéf talianskej automobilky Olivier Francois však nedávno potvrdil, že platforma novinky je od začiatku prispôsobená aj na prípadnú montáž spaľovacieho motora. Či to bol záložný plán automobilky, neviem, každopádne sa množia informácie o transformácii elektrickej verzie Päťstovky na hybridnú a rozšírenie jej verzií o niečo lacnejšie (napríklad rozvážkový mestský elektromobil). Čo by sa však stalo s doterajšími verziami, zatiaľ nie je jasné. Že by z nej vznikol novodobý Polski Fiat? Vzhľadom na prísnejúce bezpečnostné požiadavky krajín EÚ to, myslím, môžeme vylúčiť, jeho výroba v odľahlejších kútoch sveta by však možná bola. To sú však naozaj už len špekulácie. Isté je len jedno, v prístupe k elektrickému Fiatu 500 bude musieť automobilka zmeniť taktiku. Akú, to ukáže možno už najbližšia budúcnosť.
zdroj: Autonews