„Pre automobily je elektrický pohon jediným riešením,“ tvrdí sebavedomo šéf VW, Herbert Diess. „Elektromobilita je jediný spôsob, ako rýchlo a efektívne znížiť emisie CO2 z individuálnej mobility,“ potvrdzuje svoje presvedčenie Diess. Koncern VW však Diessove slová aj pretavuje do reality a z jej výrobného portfólia cítiť preferovanie batériových elektromobilov. Podľa šéfa VW totiž nemajú autá na vodík či syntetické palivá momentálne potenciál.
Elektrika áno, ale nie všade
„Diskusia o ďalších možnostiach, ktoré nebudú v nasledujúcom desaťročí k dispozícii, len zbytočne mätú spotrebiteľov. Fyzika, ekonomická účinnosť a tiež veda hovoria proti tomu. Nikomu takáta zbytočná debata nepomôže. Pomôžu nám len jednoznačné vyjadrenia zainteresovaných spoločností a politikov, všetko ostatné len odďaľuje ochranu ovzdušia,“ pokračuje Diess. Rozhovoril sa aj na tému syntetických palív, na ktorých koncern VW momentálne dokonca pracuje. „Môžete pokračovať v práci na syntetických palivách a palivových článkoch, ako to robíme aj my v koncerne VW, ale pre individuálnu dopravu je to všeobecne nezmysel. Ide o veľmi jednoduchý výpočet, na výrobu elektrickej energie totiž musíte používať vietor a slnko,“ hovorí Diess a zvýrazňuje, že kým sa elektrická energia nebude vyrábať z obnoviteľných zdrojov, nedáva to celé zmysel. „Pri elektromobilite z celého objemu vyrobenej elektriky dorazí do samotného auta tak 75 % vyrobenej energie. Ak však musíte energiu najskôr premeniť na vodík, je to maximálne len 25 %. Je to skrátka fyzika a nič na tom nezmeníme,“ rezolútne komentuje šéf VW situáciu okolo palivových článkov. Nešetrí však ani syntetické palivá a dopĺňa: „Pri palivových článkoch potrebujeme trikrát silnejší vietor, než pri batériových elektromobiloch, pri syntetických palivách je to dokonca ešte horšie, tam potrebujeme až šesťkrát silnejší vietor, než pri batériových autách.“
Herbert Diess sa vyjadril aj na adresu globálnej elektrifikácie. Zdôraznil, že elektrifikácia dopravy má naozaj význam len tam, kde sa bude vyrábať „zelená“ elektrická energia. Naopak v regiónoch, kde sa na výrobu elektrickej energie stále spaľuje predovšetkým čierne a hnedé uhlie, nemá cenu dopravu preorientovávať na elektrický pohon. Ako zdôraznil, na mysli mal predovšetkým Južnú Ameriku, či niektoré regióny Číny.
zdroj: Reuters