Ťažná kapacita elektromobilov je rozdielna až žiadna
Naďalej pritom vieme, že nie každý elektromobil dokáže ťahať príves, príkladom sú modely VW ID.3 alebo Cupra Born. Viaceré modely zároveň zvládnu len menšie hmotnosti, napríklad do 750 kilogramov. To je lepšie ako nič, veľké karavany či prívesy na kone síce takto neodtiahnete, no problémom nebudú aspoň menšie lode či príves na odvoz záhradného odpadu na skládku.
Na druhej strane, niektoré elektromobily majú atraktívnu ťažnú kapacitu a nemecký motoristickú klub ADAC pripravil ku tejto téme prehľadový článok. Veď napokon, ťažné zariadenie výrazne zvyšuje možnosti využitia auta a ani vodiči elektromobilov nechcú zostať v nevýhode oproti autám so spaľovacím motorom. Automobilky preto zareagovali.
Aj keď niektoré modely umožňujú iba montáž nosiča bicyklov (napríklad už spomínaný VW ID.3), v súčasnosti sa predávajú elektrické už aj vozidlá so zaťažením prívesu 1 500 kilogramov alebo viac, ktoré dokážu potiahnuť aj stredne veľký karavan. Tu treba spomenúť známe modely ako Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 a Ioniq 6 ako aj Kia EV6 či smart #1 a #3. Pozor treba dávať na to, či máte auto s pohonom všetkých štych kolies alebo nie, prípadne akú máte presne kapacitu batérie - jeden a ten istý model môže mať takto rôznu ťažnú kapacitu.
Autá na baterky s vysokou ťažnou kapacitou
Dokonca existuje celý rad elektrických vozidiel pre ťažšie prívesy. Lídrami sú BMW iX a Kia EV9 s maximom na úrovni 2500 kilogramov. Ako ťažné vozidlá majú potenciál aj Audi Q6 e-tron (2400 kg), Volvo EX90, Polestar 3 (2200 kg) a Audi A6 e-tron (2100 kg).
Podrobnejších prehľad jednotlivých modelov elektroaút a ich ťažnej kapacity si môžete pozrieť v tabuľke, ktorú zverejnilo združenie ADAC.
Prečo sú niektorí výrobcovia elektromobilov stále opatrní, pokiaľ ide o prívesy? Dodatočná hmotnosť totiž zaťažuje systém pohonu a je potrebné poriadne otestovať správanie elektromotorov a batérie v rôznych situáciách, aby dokázali automobilky vylúčiť riziko poruchy.
Je samozrejmé, že pri ťahaní prívesu sa zvyšuje spotreba energie a znižuje sa dojazd. V podstate sa to nelíši od spaľovacieho motora, no pri elektromobile je to ešte dôležitejšie kvôli kratšiemu dojazdu a dlhšej dobe nabíjania v závislosti od prejdenej vzdialenosti.
Zdroj: ADAC / foto: cz.depositphotos.com