Rekordný rok 2024?

Rok 2024 priniesol na slovenské cesty 5 380 nových elektromobilov, čím sa ich celkový počet vyšplhal na 15 476 kusov. To predstavuje medziročný nárast o 53 %. Najsilnejším obdobím bol štvrtý kvartál s 1 483 novými registráciami, pričom október 2024 sa zapísal do histórie s rekordnými 567 novými elektromobilmi.
 
Kľúčové body:
Počet elektromobilov v SR sa za dva roky takmer trojnásobok, stále zanedbateľný počet
Rast podporuje lepšia ponuka, rozšírená nabíjacia infraštruktúra a ekonomické výhody
Oficiálne štatistiky: 2 227 nových EV (2,4% podiel na trhu)
Väčšina nových elektromobilov (viac ako 3 100) pochádza z individuálneho dovozu
 
Porovnanie s krajinami V4
 
Napriek pozitívnemu trendu Slovensko stále zaostáva za susedmi. A veľmi dlho bude. V porovnaní s ostatnými krajinami V4 nás čaká ešte dlhá cesta.

Ako sú na tom susedia vo V4? Lepšie, ale chváliť sa iste nemôžu

V prvom rade treba povedať, že ani jedna z krajín V4 zďaleka nie je ani len vzdialeným príkladom toho ako by sa mala elektromobilita v Európe rozvíjať a napredovať. Odhliadnúc od Nórska a Holandska žiadna iná krajina neplní ani najpesimistickejšie odhady penetrácie vozových parkov elektromobilmi načrtnutými pred 5 rokmi. Rozvoj elektromobility je stále veľmi pomalý, nepresvedčivý a nikde v Európe na teraz neexistuje veľa dôvodov myslieť si, že sa to najbližšie roky nejako radikálnejšie môže zmeniť.

Maďarsko
Má lepšie rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru a rozvoj elektromobility podporuje cez rôzne iniciatívy. Krajina disponuje viac ako 1 500 nabíjacími stanicami a ponúka dotácie pre firmy aj jednotlivcov. Napriek tomu, že za ostatné dva roky vďaka rôznej umelej podpore došlo k výraznému nárastu počtov EV áut, ani súčasných cca 72 000 nie je uspokojivé číslo. Pri celkovom počte 4 720 000 registrovaných vozidiel.  

Česká republika
Česko zaznamenalo rekordný rok s viac ako 10 900 novými registráciami BEV a trhovým podielom 4,7 %. Výrazne pomohli štátne dotácie a programy na podporu firemných flotíl. Aktuálne na Českých cestách jazdí zhruba 35 000 elektromobilov. Čo je v prepočte na počet obyvateľov len o málo viac ako na Slove

Poľsko
Poľsko spustilo masívny dotačný program „NaszEauto“ s rozpočtom 379 miliónov eur. Tento program zahŕňa podporu nákupu, lízingu a prenájmu elektromobilov, čo výrazne zvýšilo záujem o elektrické vozidlá. Niet sa čo diviť. V roku 2016 sa vtedajšia vláda zaviazala mať na cestách milión EV áut do konca roka 2025. Koncom roka 2024 ich však na cestách nemali ani len potrebnú pätinu, registrujú ich tam do 140 000 kusov, čo je 1/6 z vysnívaného počtu. Preto prichádza masívne dotovanie na úrovni odmeny 10 000 zlotych (2370 €) za zošrotovanie starého spaľovacieho auta a necelých 19 000 zlotých (4450 €) na kúpu nového EV. Kombináciou sa dá získať veľmi slušné peniaze, spolu cca 6800 €. Postačí to? Ukáže sa už koncom leta 2025...

Čo nás brzdí? Prečo Slovensko zaostáva v elektromobilite?

1. Štát zaspal
Kým naši susedia rozdávajú dotácie na elektromobily plnými priehrštiami, u nás je ticho. Bez poriadnej finančnej injekcie to nepôjde. Nie je to ani zdravý, ani správny, ale na teraz asi jediný fungujúci spôsob, ako elektromobilitu rozšíriť... Nemecko o tom vie svoje.
 
2. Nabíjačky? Stále málo
Ak ste niekedy skúšali nájsť nabíjačku mimo Bratislavy, viete. Kým v Česku či Maďarsku rastú nabíjacie stanice ako huby po daždi, u nás je to skôr boj o prežitie. A ruku na srdce, kto by chcel riskovať, že zostane trčať niekde v strede ničoho s vybitou batériou?
 
3. Ceny elektromobilov?
Priemerný Slovák si dvakrát rozmyslí, či si môže dovoliť adekvátny elektromobil. Pokiaľ ich ceny zostanú na úrovni akej sú, ťažko očakávať masové rozšírenie. Napriek tomu, že niektoré značky už ponúkajú modely od 20-30 tisíc eur.
 
4. Automobilky sa tvária, že sa nič nedeje
Aj keď sme "automobilová veľmoc", naše fabriky sa s prechodom na elektromobily neponáhľajú. Vedia prečo, je to len a len o tom, čo si žiada a absorbuje trh. Žiadna rozumná fabrika predsa nebude vyrábať na sklad. Predávajú sa najmä autá so spaľovacími motormi, preto su hlavnou časťou produkcie väčšiny tovární. A tie ktoré to chceli tvrdohlavo skúsiť sa teraz potichu vracajú k pôvodnému fungovaniu.
 
Plány na rok 2025
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský je napriek tomu všetkému za SR optimistický: "Očakávame, že počet elektromobilov na slovenských cestách v priebehu roka 2025 presiahne 20 000." To podporujú klesajúce ceny elektromobilov a príchod modelov v cenovom rozpätí 20 000 - 30 000 eur. Nech by sa tá okúhla méta tento rok aj podarila, pri celkovom počte zhruba 2,6 milióna registrovaných osobných áut je a na dlho podiel EV áut na Slovensku ostane zanedbateľný.

Čo bude ďalej? Ešte dlho nič, zdá sa...

Slovensko má potenciál v oblasti elektromobility dobehnúť susedov, no bez podpory to nepôjde. Štát má však aktuálne a dlhodobo celkom iné starosti. Očakávať v tomto smere zmenu je málo pravdepodobné. Dajte vedieť v komentároch, čo si o tom myslíte!

autor: EDO HREBÍČEK
zdroj foto a info: SEVA.sk