S rozmáhajúcou sa elektromobilitou vznikajú nové a nové problémy, ktorým musí Európa čeliť. Ako sa totiž ukazuje, elektrické autá síce predstavujú dobrú alternatívu, no aby sa elektromobilita mohla zaviesť naozaj plošne, európsky priemysel musí splniť niekoľko zásadných požiadaviek. Momentálne totiž panuje stav, kedy je európska produkcia elektrických áut totálne závislá na zdrojoch z Ázie. A ak sa Čína jedného dňa rozhodne zmeniť podmienky dodávania nerastných surovín, či celých batérií, EÚ môže mať veľký problém.
Batérie musíme produkovať doma
Cieľom opatrení EÚ na najbližšie obdobie je vytvoriť čo najlepšie ekonomické podmienky na výrobu trakčných batérií na území Európy. Iba tak totiž dostane plošná elektromobilita zmysel (okrem nevyhnutnosti výroby „zelenej“ energie samozrejme). Výroba trakčných batérií si však vyžaduje suroviny, ktorými EÚ momentálne nedisponuje a treba hľadať ich nové náleziská. Ani tak však nebudeme mať úplne vyhraté, výroba trakčných akumulátorov na území EÚ musí byť podľa európskych zákonodarcov etická, teda podmienky ťažby a spracovania vyťažených surovín musia byť pod prísnym dozorom. Európska únia preto pripravuje normy, ktoré sa majú postarať o akceptovateľný spôsob výroby batérií (dodávateľský reťazec musí, okrem iného, rešpektovať ľudské práva). A aby toho nebolo málo, týkať sa budú aj výroby batérií pre elektrobicykle a elektrické skútre.
Čo je horšie, aj po splnení všetkých týchto podmienok bude v roku 2030 EÚ schopná vlastnou výrobou uspokojiť len 30 % svojich reálnych potrieb. Dôvodom je, okrem výrobných kapacít, aj nedostatok surovín a lokalizovaných nálezísk na vlastnom európskom území. Kľúčová má byť výrazne efektívnejšia recyklácia a diverzifikácia dodávok surovín z viacerých svetových zdrojov. To všetko samozrejme opäť dvíha ceny elektrických áut. Europoslanec Pascal Canfin napriek tomu stále tvrdí, že ceny áut so spaľovacími motormi a elektromobilov sa v roku 2026 úplne vyrovnajú. „Počet elektrických áut v prevádzke rastie. Cieľom opatrení je, aby sa v roku 2026 stali štandardom, prekonali trhový podiel 50 % a v roku 2035 sme dosiahli 100 % podiel vozidiel s nulovými emisiami na európskom trhu,“ dodal sebavedomo Canfin.
zdroj: Euractiv