Ešte v priebehu roka 2019 šlo Holandsko mnohým krajinám EÚ v oblasti predaja elektrických áut príkladom. Ľudia sa šli zblázniť, len aby si nejaký kúpili a pomohli chrániť planétu. Len automobilke Tesla sa v roku 2019 podarilo Holanďanom predať viac ako 30 000 áut. Čo za tak masívnym úspechom elektrických áut v Holandsku stálo? Viac faktorov, vysoké ekologické povedomie miestnych občanov v tom však rozhodne nehralo hlavnú úlohu. Voľnú ruku trhu poriadne vykĺbil dotáciami najmä štát, teda vláda.
Nechcete? My vás presvedčíme
Motivácia k nákupu elektrických áut mala v Holandsku niekoľko rovín. Útok na autá s motormi na fosílne palivá prebiehal na viacerých frontoch. Ani zďaleka nešlo o preferencie zákazníkov. To, čo chcú nie je dôležité. Dôležité je, čo chce štát. Tak sa do boja zapojili aj daňové úrady. Konkrétne vyšším zdaňovaním benzínových a naftových áut. V praxi tak Holanďania kupujúci autá na fosílne palivá platili daň vo výške 22 %, zatiaľ čo pri kúpe elektrického auta odvádzali do konca roka 2019 len 4 %. Zvyšok dotoval štát. Aby si „zelené“ myslenie obyvateľstva poistili, majitelia elektrických áut neplatili žiadnu cestnú daň a využívali veľa iných výhod. Tie majiteľom benzínových a naftových áut, samozrejme, neboli dopriate.
Od roka 2020 dvíhame dane
Aj holandskému štátnemu aparátu však bolo jasné, že veľmi štedré dotovanie nákupu elektrických áut nemôže trvať večne. Najmä, ak sa nákupy elektrických áut dvíhali rýchlejšie, než politici počítali. Výpadky spotrebných daní z fosílnych palív skrátka chýbajú akejkoľvek vláde, bez ohľadu na to, ako vážne to s ekológiou skutočne myslí. Po oznámení, že od januára 2020 sa dvíha zdanenie elektromobilov zo 4 % len na 8 % nastalo ešte väčšie šialenstvo. Priaznivci elektrických áut sa zrazu správali ešte trhovejšie, než dovtedy. Najzaujímavejšie sú štatistiky automobilky Tesla, ktorá len v decembri 2019 predala 12 120 áut (mesiac predtým len 3 980 ks a v októbri 2019 dokonca len 292 ks). Keď sa pozrieme na december 2019 globálne, v Holandsku sa za toto obdobie predalo 42 471 nových osobných vozidiel, pričom až 23 047 z nich bolo elektrických. Príchod roka 2020 však všetko zmenil. Ale totálne!
Máme radi prírodu, ak nám za to zaplatíte
Január 2020 ukázal elektromobilite tvrdú realitu. Hoci sa celkový predaj nových osobných áut zodvihol zo 42 471 ks v decembri na 43 706 áut, pre elektromobil sa rozhodlo len 1474 zákazníkov (z toho Tesla dokonca len 43 áut). To všetko napriek faktu, že zdanenie elektrického auta je stále len 8 %, namiesto 22 % pri aute na fosílne palivo. Svoju úlohu tu, samozrejme, zohralo taktické vyčkávanie klientov, či sa znova nevráti väčšia podpora štátu. Zaujímavé je aj to, že kým v decembri 2019 bolo prvých päť najpredávanejších áut na trhu elektromobilmi, v januári 2020 sa žiadny z nich neprebojoval ani do prvej desiatky. Teslu Model 3 tak na pozícii najpredávanejšieho auta v Holandsku (december 2019) v januári 2020 vystriedal konvenčný Volkswagen Polo.
Holandsko je krásny príklad, ako štátne dotácie deformujú trh. Znie to paradoxne, ale bol to práve až január 2020, kedy sa začali holandskí zákazníci správať štandardnejšie, než v predchádzajúcom roku. A to do hry nevstúpilo štandardné zdanenie nákupu elektrického auta, zdanenie elektrickej energie, ani platenie cestnej dane. Pre politikov je to zároveň zodvihnutý prst, že nastúpená cesta nie je správna. Elektromobilita v súčasnej podobe nepredstavuje alternatívu a jej násilné presadzovanie v konečnom dôsledku viac uškodí, ako pomôže.
Predaj vozidiel Tesla sa v Holandsku prepadol z 12 120 áut v decembri 2019 na 43 ks v januári 2020.
Tak s týmto sme nerátali
V Holandsku však v súvislosti s výrazným nárastom elektrických áut nastal ďalší problém. Naplno sa ukázala nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Nespokojný so stavom je aj Roland Ferwerd, šéf Národnej platformy pre rozvoj dobíjacej infraštruktúry. Podľa holandského portálu BRN je v súčasnosti v Holandsku klen 50 000 verejných nabíjacích staníc, zvyšných 100 000 staníc je v súkromných rukách. A to nie je všetko, ak sa na nabíjačky naraz napojí veľa elektromobilov, v mene vlastnej ochrany pred preťažením začínajú dobíjať výrazne menším prúdom, takže sa doba nabíjania auta neúmerne predlžuje. Ako by si s tak veľkým nárastom elektromobilov "poradili" menej rozvinuté európske krajiny, asi ani netreba hovoriť.
Dve tretiny so všetkých nabíjacích staníc v Holandsku sú v súkromných rukách a verejnosť sa k nim za normálnych okolností nedostane.