EÚ zavádza sankčné clá na čínske elektromobily
Už od zajtra Brusel zavedie predbežné sankčné clá na dovoz elektromobilov z Číny, uvádza sa v úradnom vestníku EÚ. Európska komisia definitívne rozhodla o zavedení predbežných ciel na elektromobily čínskej výroby. Podľa oznámenia bruselskej inštitúcie sa clá líšia podľa výrobcu a pohybujú sa medzi 17,4 % a 37,6 % nad rámec už existujúceho desaťpercentného cla na dovoz.
Konečné rozhodnutie má padnúť do novembra, medzičasom bude Brusel ďalej s Čínou rokovať. Sankčné clá zasiahnu napríklad spoločnosť BYD, ktorá momentálne vo veľkom sponzoruje futbalové majstrovstvá Európy. Predbežné clá sú výsledkom vyšetrovania Európskej komisie, ktorá zistila, že celý dodávateľský reťazec výroby elektromobilov v Číne je výrazne subvencovaný. To spôsobuje hrozbu bezprostredného poškodenia priemyslu EÚ, ak bude dovoz lacných čínskych elektromobilov pokračovať.
Európska komisia chce pomocou sankčných ciel bojovať proti neférovej súťaži pri dovoze čínskych elektromobilov. Podľa údajov Bruselu sú čínske elektromobily zvyčajne približne o 20 % lacnejšie ako porovnateľné modely vyrábané v EÚ. Konkrétne pre výrobcu BYD je predbežné sankčné clo stanovené na 17,4 %, pre Geely 19,9 % a pre SAIC 37,6 %. Pre ďalších výrobcov je clo stanovené na 20,8 % a pre firmy, ktoré nespolupracovali pri vyšetrovaní EÚ, sa uplatní clo vo výške 37,6 %.
Konečné zavedenie sankčných ciel má prebehnúť do štyroch mesiacov, ak nedôjde k dohode s Čínou. Dovtedy majú byť clá zložené vo forme zábezpeky.
Hrozí obchodná vojna s Čínou?
Nemecko má obavy z krokov Európskej komisie. Obáva sa odvetných opatrení, ktoré by mohli zasiahnuť najmä nemeckých výrobcov automobilov. Čína je najväčší automobilový trh na svete a podľa nemeckého Združenia automobilového priemyslu bola v roku 2023 pre nemecké automobilky tretím najväčším exportným trhom – po USA a Spojenom kráľovstve.
Čína skutočne hrozí odvetnými opatreniami, ktoré by mohli mať na Nemecko široké dôsledky. Nemecké automobilky by mohli byť ovplyvnené nielen odvetnými opatreniami, ale aj samotnými reštrikciami EÚ – časť produkcie totiž realizujú v Číne za účelom exportu.
Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck tlačí na politické riešenie do novembra. Naopak, napríklad francúzsky prezident Emmanuel Macron sa v minulosti vyjadril pozitívne vo veci takýchto šankčných opatrení voči Číne.
Najľudnatejšia krajina sveta sa tiež vyjadrila k rokovaniam s Európskou komisiou. „Dúfam, že európska a čínska strana k sebe nájdu cestu, preukážu úprimnosť a urýchlia proces konzultácií,“ uviedol hovorca čínskeho ministerstva obchodu. Čína už dlhšie odmieta podozrenia Bruselu a žiada o férové zaobchádzanie.
Zdroj: ZDF / foto: cz.depositphotos.com