Hovorí sa, čo človek, to názor. A platí to aj pri postojoch k alternatívnym druhom pohonu. Kým jedni zastávajú moderné trendy presadzujúce batériové elektromobily, iní veria, že palivom budúcnosti je vodík a rozvoj technológií založených na palivových článkoch. Obidve technológie majú svoje pre a proti, nikto však v súčasnosti nevie predpokladať, ktorým smerom a ako rýchlo sa nakoniec pohne ich vývoj a čo to nakoniec urobí s celospoločenským smerovaním k „čistejšej“ mobilite.
Volvo sa aj naďalej sústredí predovšetkým na vývoj a výrobu batériových elektromobilov. Vodík nepovažuje za perspektívny.
Ide o celkovú účinnosť, tvrdia vo Volve
Švédska automobilka Volvo má na vec jasný názor. Podľa jej šéfa, Håkana Samuelssona, majú budúcnosť batériové elektromobily. „Majú podstatne vyššiu celkovú účinnosť, než vodíkové autá,“ argumentuje Samuelsson. Verí, že vývoj akumulátorov ide mimoriadne rýchlo dopredu a už čoskoro predvedú batériové elektromobily omnoho vyšší potenciál. „V súčasnosti je výhodou vodíkových áut väčší dojazd, to sa však do piatich rokov zmení. Vývoj nám ponúkne nové druhy akumulátorov, ktoré ponúknu výrazne vyššie dojazdy, než dnes,“ pokračuje v argumentácii šéf Volva. Ten zároveň priznáva, že sa Volvo muselo jednoznačne prikloniť k jednej z technológií a na základe racionálnych argumentov zvolil batériové elektromobily a plug-in hybridy. Vodíková technológia má podľa automobilky Volvo malú účinnosť a príliš zložitú konštrukciu s menším potenciálom postupného znižovania ceny. Samuelsson navyše dodáva, že Volvo musí dať svojim zákazníkom jasný signál, že má vo veciach jasno a vie, ktorá technológia je tá správna.
Ázia verí vodíku, Nemecko ho chce podporiť tiež
Trochu iný názor pravdepodobne majú v Toyote. Jej predstavitelia veria aj v budúcnosť vodíka a okrem hybridov si nechávajú pootvorené zadné dvierka v podobe vývoja vodíkových technológií a osobných áut s palivovými článkami. Na vodík koniec koncov nezanevreli ani Honda, Hyundai, či dokonca Mercedes-Benz a BMW.
Zdá sa teda, že v budúcnosti by sa alternatívou naozaj mohli stať práve tieto dva druhy pohonu. Elektrický a vodíkový. Každý má svoje špecifiká, výhody aj slabé stránky. A práve v ich ideálnej symbióze pri napĺňaní rôznych potrieb zákazníkov by nakoniec mohla spočívať ich súbežná reálna budúcnosť na trhu.