Ako uvádza mediálny portál Európskej únie (Euractiv), Európska komisia prijala balíček opatrení „Efektívna a zelená mobilita“, v rámci ktorého si vytýčila znížiť emisie z dopravy o neuveriteľných 90 %. Cieľom je nielen znížiť produkované emisie z dopravy, ale zároveň naštartovať európsku mobilitu pre udržateľnú budúcnosť. Ako sa však ukazuje, želania politikov sú opäť na míle vzdialené od reality a len prestupom k elektrickým autám sa cieľ splniť nepodarí. Elektromobilov v premávke je navyše stále veľmi málo a bude trvať veľmi dlho, kým vytlačia autá so spaľovacími motormi z ciest. EÚ preto pritvrdzuje rétoriku a začína hovoriť o celkovej transformácii dopravy. „Popri prechode na vozidlá s nulovými emisiami bude udržateľná budúcnosť cestnej dopravy vyžadovať širšiu transformáciu systému, vrátane podpory aktívneho cestovania, verejnej a zdieľanej dopravy,“ prízvukuje Európska komisia.
150 g oxidu uhličitého
Verejnej podpory „aktívneho cestovania“, ktorým sa rozumie najmä cyklistika, sa okamžite chytili rôzne cyklistické spolky. Európska federácia cyklistov (EFC) vyhlásila, že bez cyklistiky sa ambiciózne klimatické ciele nedajú splniť a požaduje viac podpory pre cyklistov najmä vo veľkých mestách. Prechod z áut na bicykle vrak ušetrí 150 g CO2 na kilometer jazdy, EFC dokonca tvrdí, že pri použití elektrických bicyklov vznikne o 90 % menej CO2, než v prípade prevádzkovania naftovej dodávky. Prečo uvádzajú práve toto nezmyselné prirovnanie, nie je známe. EFC prichádza aj s myšlienkou výraznejšieho používania „nákladných“ bicyklov, ktoré by slúžili ako „zelená“ alternatíva na rozvoz ľahšieho tovaru v centrách miest.
Ktorým smerom sa nakoniec doprava v mestách uberie, nateraz nikto netuší, pravdou však je, že tlak na autá v mestách neustále rastie, vznikajú pruhy pre cyklistov na úkor pruhov pre motorové vozidlá a na mnohých uliciach veľkomiest sa už autom ani nemôžete zviesť. Spolu s bicyklami sa tak v budúcnosti pravdepodobne dočkáme aj výraznejšieho zastúpenia MHD.
zdroj: Euractiv