Ešte v roku 2018 pracovalo v nemeckom automobilovom priemysle, či už priamo alebo formou dodávateľskej siete, až 834 000 zamestnancov. Podľa magazínu Handelsblatt sa to však čoskoro dramaticky zmení a v priebehu desiatich rokov zostane polovica z nich na dlažbe. Za všetko môže elektromobilita a jej masívne legislatívne pretláčanie za každú cenu.
V jednoduchosti je zákernosť
Nemecký denník odvolávajúci sa na správu Národnej platformy pre budúcnosť mobility (Nationale Plattform Zukunft der Mobilität) tvrdí, že ak hospodárstvo nezmení smerovanie a všetko staví na elektromobily, do roku 2030 príde o prácu 410 000 ľudí. Dôvodom je jednoduchšia konštrukcia elektrických áut, ich menšie nároky na výrobu a vysoký podiel elektronických komponentov vyrábaných mimo územia Nemecka. Vo svojich rozboroch ide Handelsblatt ešte ďalej a hovorí, že kým na spaľovací motor potrebujeme približne 1200 komponentov, na elektromotor len 200 súčiastok.
Elektromobil je podstatne jednoduchší, než auto so spaľovacím motorom. To je podľa mnohých problém.
Sú to klamstvá
Na správy okamžite reagoval Kurt Christian Scheel, šéf nemeckého Združenia automobilového priemyslu. Ten tvrdí, že sú to nepodložené informácie, ktoré sa nezakladajú na pravde. Scheel dodáva, že v Nemecku sa bude vyrábať čoraz väčší podiel súčiastok, ktoré sa dnes dovážajú do krajiny zo zahraničia. Navyše predpokladá, že do troch rokov budú nemecké automobilky vyrábať až 150 elektrických modelov, pričom väčšinu z nich v domovskom Nemecku. Vláda zároveň počíta s tým, že v roku 2030 by malo po nemeckých cestách jazdiť približne 10 mil. elektromobilov.
Ako to bude s automobilovou výrobou v roku 2030, dnes nikto zodpovedne povedať nevie. Jej smerovanie je každopádne určené a už dnes je jasné, že automobilový priemysel bude znižovať stavy. A čím výraznejšia bude jeho orientácia na tradičné spaľovacie motory, tým horšie vyhliadky jeho zamestnancov čakajú. A týka sa to aj Slovenska. Ak chce zostať v hre, jeho väčšia orientácia na výrobu elektrických áut je, zdá sa, nevyhnutná.
zdroj: ČTK, TASR