„V uplynulých rokoch sme videli exponenciálny rast predajov elektrických áut spolu so zlepšovaním dojazdu, širšou dostupnosťou a zvýšeným výkonom. Osobné elektromobily sú populárnejšie. Očakávame, že 13 percent predaných nových áut v roku 2022 bude elektrických,” konštatuje IEA.
Realita je však o čosi zložitejšia a priznáva to aj samotná Medzinárodná energetická agentúra. Podľa slov jej expertov „sa elektrické autá zatiaľ nestali globálnym trendom“, pričom hlavnými dôvodmi sú najmä vyššie ceny a nedostatočná nabíjacia infraštruktúra. Obidva faktory sa týkajú najmä štátov, ktoré nie sú také bohaté, ako napríklad časť krajín západnej Európy a v konečnom dôsledku tak brdzia globálny nástup elektromobility.
Podľa IEA úspech napriek problémom
Napriek starostiam s meškajúcimi dodávateľskými reťazcami a pokračujúcou pandémiou sa vlani podarilo predať 6,6 milióna elektrických áut, čo predstavuje 9-percentný podiel z celého trhu. Na cestách naprieč celým svetom tak podľa analýzy IEA bolo v prevádzke zhruba 16,5 milióna áut na baterky.
IEA poukazuje na nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru v menej rozvinutých krajinách, no podpora elektromobility je stále v plienkach napríklad aj na Slovensku, ktoré je členskou krajinou EÚ.
Napriek nárastu zostáva do budúcnosti nejasné, akú veľkú úlohu zohrá elektromobilita pri prechode na takzvanú zelenú ekonomiku. Potvrdzujú to aj čísla najnovších štúdií.
Ak sa má elektromobilita podieľať na dosiahnutí uhlíkovej neutrality do roku 2050, podľa odhadov by muselo už v roku 2030 jazdiť na cestách okolo 300 miliónov elektrických áut a elektromobily by museli dosiahnuť 60-percentný podiel všetkých nových registrácií.
To by znamenalo, že tieto vozidlá by museli zvyšovať svoj podiel v ramci predaja nových áut každým rokom o približne 6 percent, spresňuje IEA. Ako ale vidno aj z vyššie uvedených čísel, takýto nárast je momentálne nereálny.
Zdroj: IEA